01/12/2021
Kan man stadig elske sin far, når han har slået én
Hej Bryd tavsheden,
Jeg er en pige på 18 år der indtil jeg blev 14 er blevet slået af min far. Det skete når han blev sur. Jeg endte med at få nok og ville bo hos min mor fuldtid da jeg blev 14.
Er det underligt at jeg stadig elsker ham selvom han har slået mig hele min barndom?
Jeg ser ham stortest ikke men når jeg gør har jeg rigtig svært ved at være i hans lejlighed og det område han bor i.

Svar
Hej du
Tak fordi du skriver til Bryd Tavsheden og vil høre os om det er underligt, at du stadig elsker din far selvom han har slået dig hele din barndom.
Jeg tror ikke det er underligt, for som du skriver så slog han dig, når han blev sur. Og når du skriver sådan, så forestiller jeg mig, at I også har haft dejlige oplevelser sammen, oplevelser som har gjort dig glad.
Mon det er korrekt forstået?
Selvfølgelig kan jeg tage helt fejl.
Men hvis jeg forstår det rigtigt, så tænker jeg, at du både har de gode oplevelser med din far med dig og de dårlige. Og de gode oplevelser fylder måske mest, når du ikke er nærheden af din far eller i det område, hvor han bor. Hvorimod når du er i hans nærhed og hans område, så overskygges de glade stunder af de gange, hvor han slog dig - oplevelser som du jo også har med dig, og som måske gør, at du går i en form for beredskab, når du ser ham.
Så ud fra det du skriver, og hvis jeg forstår dig korrekt, så tror jeg ikke det er underligt, at du på en gang både kan elske ham og have det svært med ham. Hvad tænker du, når du læser det jeg skriver?
Når du fortæller, at du valgte at bo hos din mor på fuldtid da du var 14, vil jeg blot fortælle dig, at jeg tænker, at det er meget flot og modigt af dig at tage det valg. Fordi det netop er så vigtigt at man handler på noget der ikke føles rigtigt, og passer på sig selv ved at tage afstand fra det og fjerne sig fra det, som du gjorde dengang.
Jeg vil gerne slutte med at fortælle dig, at hvis der er noget fra dengang, som du synes stadig fylder meget hos dig, og som du gerne vil tale med nogen om, så er du velkommen til at ringe til BrydTavsheden og høre om muligheden for at komme i et samtaleforløb.
Her kan du sammen med en af vores rådgivere tale dine oplevelser igennem og se på, hvordan disse oplevelser kan bearbejdes så de ikke fremadrettet fylder så meget.
Pas på dig selv.
Mange varme hilsner
Bryd Tavsheden