06/12/2021
Fætter truer med voldtægt
Min 19 årige fætter truer mig over besked med at voldtage mig næste gang vi skal i sommerhus. Og tør ikke sige det til mine forældre da jeg tror min far vil skylde skylden på mig. Min fætter presser mig også til at ryge joints sammen med ham. Er bange for at hvis jeg siger nej at han så bliver mere voldig, og man kan ikke bare blockere ham vel? For han er jo en del af min familie

Svar
Hej med dig
Først og fremmest tak fordi du skriver til Bryd Tavsheden, hvor er det godt at du rækker ud. Det lyder som en meget svær situation som du er i, specielt hvis du er urolig for, hvordan din far ville reagere, hvis du fortalte ham om det.
Som jeg forstår det har din fætter truet dig med voldtægt, som i sig selv er en kriminel handlig, altså det er ulovligt at true andre med vold. Det er også ulovligt at tvinge en person til at gøre noget, som de ikke vil eller lyst til - for eksempel at få dem til at ryge joints, specielt hvis der også er en trussel om vold, hvis de ikke gør det. Med alt det her ville jeg fortælle dig, at det din fætter gør – at han truer dig med (voldtægt) og truer dig til (at ryge joints) - er ulovligt og dine forældre har pligt til at passe på dig, idet du er mindreårig.
Selv om det kan være ekstra svært, at det foregår indenfor familien, er det vigtigt, at du fortæller det til nogen, måske du kunne fortælle det til din mor til at starte med? Du kunne måske starte med vise hende den besked, som din fætter har sendt til dig, hvor han truer dig? Selvom det kan være svært, så er det en god ide at være så ærlig som muligt og fortælle din mor, at han har fået dig til at ryge joints med ham. Uanset hvad du har sagt og gjort, så er du mindreårig og derfor ikke ansvarlig.
Jeg synes, det er rigtigt stærkt af dig, at du siger fra, når du føler, at du bliver presset til noget, som du ikke vil. Det kan være svært at stå frem og fortælle om, men det er endnu sværere at sidde med det helt alene. Måske dine forældre kan sørge for, at I to ikke mødes og at han stopper med at kontakte dig. Du er i din gode ret til at blokere ham fra din telefon, selvom han er familie specielt, hvis han truer dig og får dig til at få det dårligt. Jeg er bekymret for, at du skriver, at du er bange for at ’han bliver mere voldelig’ – har han gjort andre ting? Hvis han har, så er det også vigtigt, at du fortæller om det, synes jeg.
Hvis du er urolig for at fortælle det til dine forældre, har du måske andre voksne omkring dig, som du kunne tale om det med? Måske en lærer eller andet familiemedlem? Du er også meget velkommen til at skrive til os på chatten https://brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/ mellem 17 og 20 i hverdagene eller ringe til os på 44 45 20 90 mandag til torsdag 17 og 20 – vi vil meget gerne høre fra dig.
De varmeste hilsner
Bryd Tavsheden