08/12/2021
Brev fra en bekymret mor
Hej, det er 8 måneder siden jeg kom ud af psykisk og fysisk voldelig forhold der varede i 9 år. Jeg har 5 børn, deraf 4 med voldsmanden. Børnene har alle sammen desværre set og hørt når voldet forgik i hjemmet. Og nu når jeg er endelig flyttet væk fra voldsmanden så er jeg bekymret for efterreaktioner hos min børn efter deres voldsom oplevelse med vold i hjemmet. Jeg kan godt mærke på dem alle sammen at de har brug for faglig hjælp. Så mit spørgsmål til jer er hvem kan jeg kontaktet så børnene kan få noget hjælp til at bearbejde med sin oplevelse?
Hilsen fra en bekymret mor.

Svar
Kære bekymrede mor
Først og fremmest vil jeg lykønske dig for at slippe ud af et voldeligt forhold, og i samme åndedrag naturligvis også sige at jeg er utrolig ked af at høre at du har været i et forhold, der har været både psykisk og fysisk voldeligt.
Jeg kan godt forstå at du ønsker faglig hjælp til dine børn, og mit første råd ville være, at rådføre dig med din kommune, og høre om de kan sætte dig i kontakt med en familieterapeut, der kan tale med dine børn enkeltvis og jer allesammen samlet.
Jeg vil naturligvis også råde dig selv til at få støtte og hjælp fra en terapeut, som kan hjælpe dig med at bearbejde dit gamle forhold og de oplevelser du har haft. Det er lidt som man siger med iltmasken på flyet - du skal hjælpe dig selv, før du kan hjælpe andre.
Du er også meget velkommen til at ringe herind til os i åbningstiden, og ligeledes er dine børn naturligvis. Vi vil altid gerne tage en snak med jer, og rådgive så godt vi kan. Måske har nogle af mine kollegaer kendskab til nogle andre rigtig gode tilbud, end hvad jeg lige har. Så en kærlig opfordring til at ringe herind.
Uden at kende jeres situation og de oplevelser dine børn har haft nærmere, så vil jeg igen varmt anbefale at du selv modtager noget hjælp til bearbejdning. Særligt fordi, at man nemt kan komme til at tage sin historie med sig videre i livet efter, og selvom det er en kæmpe styrke at lære af fortiden, så er det også vigtigt at lægge nogle ting bag sig, så man ikke bærer en rolle som "voldsoffer" med sig resten af livet, men kan skelne og sige "Ja, det var en del af min barndom eller historie, men nu er jeg et sted hvor jeg selv kan vælge min fremtid". Dette skriver jeg ikke for at negligere alt det I har været igennem, for din styrke skal fejres og æres, og forhåbentlig en dag være dét, der er hele humlen af historien om fortiden.
Jeg vil ønske dig alt godt for fremtiden,
De bedste hilsner
Caroline, Bryd Tavsheden