11/12/2021
Min eks-kæreste selvskader, hvad skal jeg gøre?
Min kæreste begyndte at skære i sig selv og vil ønske ham dør lige efter han slog op med mig og jeg har kontakt med ham og hans ven og han fortæller mig alle de ting uden jeg havde bet om det det og det er jeg også taknemmelig for men jeg hved ik hvordan jeg skal hjælpe ham

Svar
Kære du.
Tak for dit brev - det lyder til du er i en svær situation, du har brug for hjælp til at få stoppet.
Det er nemlig hverken din skyld eller dit ansvar, at din eks-kæreste er begyndt at skære i sig selv og have selvmordstanker.
Og derfor er det heller ikke dig, der hverken kan eller skal hjælpe ham til at stoppe. Din eks-kæreste skal have hjælp af professionelle voksne.
Du fortæller, at din kæreste har slået op, og derefter er begyndt at skade sig selv. Du fortæller også, at din eks-kærestes ven fortæller dig om det, uden du har bedt om det. Det er ikke i orden, og derfor skal det stoppes.
Derfor er mit råd til dig først og fremmest, at du fortæller, hvad der sker, til en voksen du er tryg ved. Måske din mor, far eller en god lærer? De kan nemlig hjælpe dig med at sætte grænser og sige fra - for det er meget vigtigt at sige til vennen, at han skal stoppe med at fortælle dig om, hvordan din eks-kæreste skader sig selv.
Måske du kender en sød voksen, der kan hjælpe dig med at skrive en besked til din eks-kæreste og hans ven, så de stopper med at skrive til dig?
Ellers vil vi i Bryd Tavsheden rigtig gerne hjælpe dig, hvis du kontakter os på vores chat alle hverdage mellem 17-20.
Eller på vores telefon: +45 44 45 20 90 i samme tidsrum.
Husk det ikke er din skyld, at din eks-kæreste skader sig selv. Det er noget inde i ham, som han skal have hjælp til.
De bedste hilsner
Thea