19/12/2021
Det er hårdt for mig, at se min mor være ked af det efter skilsmissen
Hej min mor og far er næsten lige blivet skilt og det er første gang jeg har oplevet det så det er sindssyg svært og hårdt for mig bliver tit rigtig rigtig ked af det græder en del min far er ikke gode venner med min mor og følger at han er vred på hende fordi hun har slået op med ham og min bror ville ikke snakke med min mor min mor ville gerne snakke med ham men han ville ikke snakke med hende fordi hun har slået op med min far og det kan jeg godt mærke er rigtig hårdt og svært for hende hun bliver så ked af det og græder når jeg snakker og spøger ind til det og det er hårdt for mig at se min mor være så ked af det min mor og far er ike de sammen personer de var før de blev skilt jeg ved ike hvad jeg skal gøre for de bliver glade igen ville virkelig ønske jeg kunne gøre noget for jeg bliver også tit rigtig ked af det og det fylder meget inden i mig kh Shannon

Svar
Kære Shannon.
Hvor er jeg dog ked af den situation du er blevet bragt i, midt i din forældres skilsmisse. Det har du ikke fortjent. Jeg kan godt forstå, at det er rigtigt svært at være i.
Men hvor er det virkelig godt og mega sejt, at du rækker hånden ud efter hjælp! Den er ikke langt væk 🙂
Lad mig se, om ikke jeg kan hjælpe dig lidt.
Du fortæller, at dine forældre er blevet skilt og det er svært for dig. Dét som er svært, er at se din mor være ked af det. Din far og bror er vred på din mor, fordi hun har slået op med din mor.
Det er sindssygt svært for børn, at opleve deres forældre blive skilt. Man har den her forestilling om, at de her personer er dem der skal være ens støtte gennem hele livet. Også går de fra hinanden og man oplever dem lige pludselige være uvenner. Det er så hårdt at være i. Du skal vide, at dét du føler er helt naturligt og okay. Der er mange andre unge, som har følt det samme som dig. Det kan jeg godt love dig!
Så hvad gør det ved dig, at dine forældre er blevet skilt og dine forældre er uvenner?
Her fortæller du, at det er rigtigt hårdt, at se din mor være så ked af det. Du ved ikke, hvad du skal gøre for at dine forældre bliver glade igen. Du ville ønske, du kunne gøre noget, fordi det gør også dig ked af det, at de er uvenner. Det fylder rigtigt meget.
Shannon, det er helt forståeligt, at du gerne vil gøre dine forældre glade. Det vil alle børn. Men!
Søde ven, det er ikke dit ansvar. Det er ikke din skyld at de ikke er sammen mere. Det er ikke dit ansvar at gøre dem glade igen. Det skal de selv finde ud af. Og de skulle slet ikke have involveret dig i, hvor kede af det de er og hvor sure de er på hinanden. Voksne skal aldrig involvere børn i voksenproblemer.
Men når de fortæller dig, at de er kede af det og sure på hinanden, så bliver du jo involveret i det. Også er det svært, ikke at komme til at tage det hele over på sine egne skuldre. Du skal vide, at det er helt okay, at sige fra. At sige, far, jeg vil ikke involveres i hvor sur du er på mor. Mor, jeg vil ikke høre på, hvordan du er ked af det, over det far gør eller siger.
Det er ikke okay at de har involveret dig og det skulle slet ikke være gjort fra starten af.
Jeg er sikker på, at dine forældre ikke gør det med vilje, men kommer til det, fordi de ikke ved bedre eller bliver presset. Men alligevel har du altså ret til at sige fra.
Og det vil vi gerne hjælpe dig med. Du kan skrive til vores chat hver aften kl 17-20 mandag til fredag.
Det er generelt vigtigt, at have nogen at snakke med, når man oplever sine forældre blive skilt, opføre sig mærkeligt, være kede af det osv. Hvem har du mon at snakke med i dit liv?
Er der nogen, som du ikke har fortalt det til, som ville være gode at snakke med?
Jeg håber vi hører fra dig og/eller du får fortalt det til nogen. Husk, at det ikke er dit ansvar! Du fortjener ikke at blive involveret i det her. Der er altid nogen at snakke med - man skal bare lige finde de rigtige.
Mvh Bryd Tavsheden