19/12/2021
Selvskade
Jeg er en pige som laver selvskade hvad skal jeg gøre. Det skal lige siges at mine forældre ved intet om det, men kun nogle få venner og kæresten gøre.

Svar
Kære pige på 14.
Jeg kan forstå på dit brev, at du gør skade på dig selv. Det er jeg rigtigt ked af at høre!
Herinde der ved vi, at der er nogle rigtigt gode grunde, til at man gør skade på sig selv. Det kan være fordi, man har oplevet noget, som er rigtigt svært. Eller man er i en svær situation. Man kan også komme til en punkt, hvor skade på kroppen gør, at det der gør ondt indeni holder lidt op. Og man vil gøre alt, for at få det til at stoppe.
Det er vigtigt, at du ikke dømmer dig selv, for dine følelser, oplevelser og tanker. Det er helt okay, at have det som du har det - også selvom det er svært. Det vi gerne vil stoppe, er at du gør skade på dig selv.
Og hvordan gør vi så det?
Du har fortalt det til nogen venner og din kæreste, men ikke dine forældre. Jeg forestiller mig, at det er fordi, du er bange for deres reaktion. Bliver de mon vrede, kede af det eller noget helt tredje?
Prøv at lave den her øvelse: Forestil dig, at du sad og fortalte til mig, hvorfor du gør skade på dig selv. Hvad for nogle tanker og følelser du har indeni. Hvad du gerne vil have til at stoppe. Hvad du gerne vil have hjælp til.
Hvis du så forestiller dig, at mens du fortæller det til mig, så lytter dine forældre med. Bagefter du har fortalt, så spørger vi dine forældre, hvordan har i det, med det jeres datter fortæller. Hvad får et svar, tror du så de vil give?
Hvis du tror de vil sige, at de bliver kede af det, bekymrede, gerne vil hjælpe, tænker på dig, at de elsker dig, at de får dårlig samvittighed, fordi de ikke vidste det - så er det en rigtigt god ide at sige det til dem! Fordi så betyder det, at de rigtigt gerne vil hjælpe dig med det.
Og jeg tænker du har brug for noget hjælp til at få det her stoppet. Jeg forestiller mig, at det er derfor du skriver her?
Jeg vil også bede dig om at kontakte LMS. Kender du dem?
De er eksperter i at arbejde med selvskade. Du kan fange dem her: https://www.lmsos.dk/raadgivning
Jeg håber du får det sagt højt. Det kan være rigtigt svært, men så kan du få noget hjælp, til at stoppe.
Mvh Bryd Tavsheden