19/12/2021
Jeg bliver slået derhjemme
Hej Bryd Tavsheden
Jeg bliver slået hjemme.. Jeg er kommet i skole med bidemærker, og blodnæse fra samme morgen, jeg elsker et eller andet sted stadig mine forældre, men vil helt inderst inde gerne fjernes, jeg har ti mindre søskende som ha det fantastisk.. jeg er bare bange for at gøre dem ondt ved at få hjælp.

Svar
Kære Pige på 16.
Hvor er det godt du skriver!
Du fortæller, at du bliver slået derhjemme. Du kommer i skole med bidemærker og blodnæse.
Først og fremmest, vil jeg gerne sige, at det er jeg virkelig ked af at høre. Ingen bør fortjener at blive slået derhjemme af deres forældre. Det er ikke okay. Det er ikke din skyld. Det er ikke dit ansvar. Der var ikke noget du skulle have gjort anerledes. Det er dine forældres ansvar, at tage ansvar for deres handlinger.
Du fortæller, at du stadig elsker dine forældre et eller andet sted. Men du vil også gerne fjernes. Du fortæller også, at du har to mindre søskende, som har det fantastisk og du er bange for at gøre dem ondt, ved at få hjælp. Jeg går ud fra, at du her mener dine søskende?
Jeg vil gerne her starte med at anerkende, hvor sej og modig du er, ved at fortælle det her til nogen. Jeg ved, at du er bange for konsekvenserne ved at sige det højt. Men et sted inde i dig, fylder det mere, at du gerne vil have at volden stopper.
Børn der vokser op i et voldeligt hjem lever i en form for dobbelthed. På den ene side, elsker man sine forældre. På den anden side hader man volden. Man hader at man bliver slået. Man hader at skulle gå og gemme på det, så ingen får det at vide.
De voldelige episoder skaber en dobbelthed indeni:
På den ene side, er der en stemme der siger, pas på konsekvenserne!
På den anden side er der en stemme, der siger, pas på dig selv!
Og ved at fortælle det højt, så lytter du til den stemme, som siger at du skal passe på dig selv. Det er godt, fordi så kan du få hjælp. Og det er modigt, fordi jeg ved, hvor svært det er at overdøve den stemme med konsekvenserne. Det skal du have kæmpe ros for!
I forhold til dine søskende, så er det rigtigt godt at du vil passe på dem. Men det er de voksnes ansvar, at sørge for at i alle har det godt!
Så- lad os lige snakke om de konsekvenser der!
Det er sådan, at når børn og unge ikke bliver behandlet ordenligt derhjemme, så sender man en underretning. Måske har du hørt om det?
En underretning er et slags brev til kommunen, hvor man beskriver, hvad der er bekymrende og hvilke børn det går ud over. Så sidder der nogle sagsbehandlere i kommunen, som skal vurdere, hvad der skal gøres. Man kan ikke garantere, præcis hvad der sker inden man sender underretningen. Men alle sagsbehandlerne har en ting, som er vigtigt for dem, når de skal vurdere sådan en sag: Hvordan skaber jeg de bedste vilkår, for det her barn?
I de fleste tilfælde, så handler det om, at forældrene skal have noget hjælp, til at styre deres temperament eller opdrage på en anden måde. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg med det samme, at din familie har brug for noget hjælp!
Jeg vil derfor råde dig til, at fortælle det her til en lærer eller en pædagog, så din familie kan få noget hjælp. Er der en, som er særligt god at snakke med?
Vi fjerner ikke særligt mange børn, fordi det er rigtigt svært at blive fjernet fra sine forældre. Det er ikke altid en solskinshistorie, desværre. Og da du stadig elsker dine forældre, så tænker jeg, at det måske giver mening, at fokusere på, hvordan jeres familie kan få noget hjælp?
Hvis det er rigtigt svært at sige højt, så vil vi gerne hjælpe dig med det!
Du kan skrive til vores chat hver mandag til fredag fra kl 17.00-20.00. Vi har også åbent mellem jul og nytår. Tjek vores hjemmeside.
Jeg håber du siger det højt til nogen. Du fortjener ikke at blive slået. Husk, at det ikke er din skyld eller dit ansvar! Du er så sej for at sige det højt - prøv at se om du kan finde modet til at sige det højt igen 🙂
Mvh Bryd Tavsheden