20/12/2021
Føler mig ensom
Hej jeg er en pige på 15år jeg føler mig ensom og jeg går til fester være weekenden fordi det er sjovt men også fordi at jeg kan slappe af og jeg kan lad være at tænke på hvad andre tænker om mig og jeg kan gelm alt det der går lort til og jeg føler mig elsket når jeg er fuld og de andre er fulde
Er der andre der kender til det jeg skriver om

Svar
Kære pige på 15.
Hvor er det godt at du skriver.
Lad mig se, om ikke jeg kan prøve at hjælp dig.
Du skriver, at du føler der ensom, og går til fester, fordi det er sjovt, men at du bedre kan slappe af og lade vær med at tænke på, hvad andre tænker om dig.
Der er rigtigt mange, der kan genkende den følelse i hverdagen: "Hvad mon de andre går og tænker om mig?"
Det kan være rigtigt svært at være i, fordi man tænker på det hele tiden. Det kan være stressende og opslidende.
En hjælp kan være, at opdele sine følelser og hvad man konkret ved. Hvad føler jeg, frygter jeg, mistror jeg at andre tænker om mig?
Og hvad ved jeg? Hvad har de andre faktisk sagt, omkring hvordan de har det med mig?
Så kan man bedre finde ud af, hvad der er op og ned.
Det er også vigtigt, at spørge sig selv, hvorfor mon jeg tror, at andre tænker alt muligt om mig? Stammer det fra en oplevelse eller en bestemt relation? Har jeg fået snakket med nogen om det?
Mit indtryk er, ud fra det du skriver, at du faktisk er ret så populær - så hvorfor mon du tror, at de andre tænker alt muligt om dig?
Du fortæller også, at når du går til fester og drikker dig fuld, så kan du bare glemme alt det svære.
Jeg kan sagtens forstå, hvorfor du gør det. Det har du beskrevet fint i dit brev. Det er en helt naturlig reaktion, at få lyst til at få "lortet" til at gå væk.
Men du skal passe på med at bruge alkohol her. Det kan komme ud af kontrol og du kan ende med at stå i en situation, som du senere fortryder. Det håber jeg virkelig ikke for dig.
Jeg vil anbefale dig, at tage fat i Headspace. De er eksperter i at snakke om ensomhed, ungdom og venskaber. Du kan ringe/skrive til dem eller finde deres nærmeste center på deres hjemmeside.
Husk, at passe godt på dig selv!
Mvh Bryd Tavsheden