21/12/2021
Min kæreste slår og truer mig
Hej jeg hedder Olivia jeg har en kæreste som slå mig nå han er så og det er han tæt men jeg bange for gå fra ham fordi han har sagt hvis jeg slå op så gå det ud over min lille bror og han er kun 14 og han har downsygdoworn så jeg vil gør alt få han er okay så jeg slå op hvad skal jeg gør...

Svar
Hej Olivia.
Først og fremmest skal du have tusind tak for dit brev. Det lyder til, at du er i en rigtig vanskelig situation, og den skal du hjælpes ud af hurtigst muligt.
Du fortæller, at din kæreste slår når han er sur - og det er han tit. Du tør ikke gå fra ham, fordi din kæreste truer med, at det kommer til at gå ud over din lillebror, som har downs syndrom.
Det lyder rigtig ubehageligt, og jeg kan godt forstå, at du bliver bange og vil gøre alt for, at din lillebror er okay. Også selvom det betyder, at du bliver i et voldeligt forhold.
Men din kæreste må ikke slå dig og han må ikke true dig. Det er ikke i orden, og det er ikke din skyld. Det er hans ansvar. Og du skal ud af det forhold hurtigst muligt.
Jeg kommer til at tænke på, om der mon er nogen omkring dig der ved, at din kæreste slår dig og truer din lillebror?
Hvis ikke, har du mon så en person i dit liv, som du ville kunne fortælle det til? Det er nemlig rigtig vigtigt, at dine nærmeste ved, hvad der foregår, så de kan støtte dig, når du skal forlade din voldelige kæreste.
Det er også vigtigt at nogen ved, at din kæreste truer med at gøre noget ved din lillebror. Det er nemlig ikke dit ansvar, at passe på din lillebror - det er dine forældre, eller de andre voksne, der passer på ham.
Vi i Bryd tavsheden vil også rigtig gerne hjælpe dig og tale mere med dig om, hvordan du kan forlade din kæreste på en sikker og tryg måde, så der ikke sker dig mere.
Du kan ringe til os på telefon: +45 44 45 20 90 eller skrive til os på vores chat hverdage mellem 17-20. Så sidder der dygtige rådgivere klar til at tale med dig om din situation!
Volden skal stoppe, så du kan få det godt igen. Det fortjener du!
De bedste hilsner
Thea