12/07/2019
Mit sind kan ikke klare de traumatiske oplevelser længere
Jeg skriver vedrørende et problematisk forhold (psykisk og fysisk vold).
Jeg har været i forholdet i to år.
Det har været rigtig svært at finde ro og balance pågrund af dårlig tone og traumatiske oplevelser som har sat sine ar. Min kæreste er 21 år, han ved godt at det skade mig er helt forkert, og har derfor også søgt hjælp til at kunne styre sine fysiske og psykiske reaktioner.
Jeg ved mig selv, at jeg ikke længere har overskud, og manglende evner til at kunne forholde mig empatisk til hans situation, da mit sind ikke længere kan klare de traumatiske oplevelser længere.
Vi snakker sjældent om voldet i forholdet, da jeg føler mig pinlig over at være i sådan forhold.
Jeg er kommet til den konklusion, om det nogensinde vil blive bedre? Selvom han får professionel hjælp til hans reaktionsmønstre.
Håber I kan give et kærligt råd.

Svar
Kæreste unge kvinde på 22 år,
Allerførst vil jeg sige dig tak for dit brev, hvor du så fint beskriver hvor svært det kan være at bevare ro og balance i et fysisk og psykisk voldeligt forhold. Det skal der mod til. Du skriver at du ved med dig selv at du ikke længere har overskud og at dit sind ikke kan klare de traumatiske oplevelser. At nå dertil, er et vigtigt skridt i retningen mod et liv uden vold.
At du har været sammen med ham i 2 år, til trods for at han er psykisk og fysisk voldelig, er en indikation af, at dit udviklingspotentiale ligger i, at lære at passe bedre på dig selv. Du nævner at du mangler evnen til at forholde dig empatisk til hans situation og her vil jeg invitere dig til at blive lidt nysgerrig på, hvad det handler om. For det lyder som om at du forholder dig mere til ham end dig selv. Og at du sætter hans behov højere end dine egne.
Du kan starte med at få bygget dit selvværd op, ved at gøre noget der er godt for dig selv. Sørge for at dine behov er dækket. Det kan være svært, hvis man er vant til at dække andres behov og det skal man have hjælp til. Det er aldrig godt for nogen at blive i destruktivt forhold. Ikke for nogen af parterne. Det er ødelæggende for ethvert individ at være i. Der er ingen sikkerhed, ingen tryghed og ingen tillid. Og der kan være gjort så stor skade, at det ikke kan tilgives.
Dét at din kæreste har søgt hjælp, udviser både mod, selverkendelse og villighed til at arbejde med den vrede og de ophobede følelser, han ikke er i stand til at regulere i på nuværende tidspunkt. Der er ingen der kender fremtiden og derfor er der ingen garantier for at det nogensinde vil blive bedre. Det kræver nemlig benhårdt mentalt arbejde, det kræver villighed, motivation og vedholdenhed og det er noget du ikke kan give ham. Det skal han selv opbygge, hvis han ikke har det allerede.
Mit råd er at du kigger dig selv dybt i øjnene og fortæller dig selv at du er værdifuld. Værdifuld nok, til ikke at lade nogen overskride dine grænser på den måde. Det kan være svært at begynde at arbejde på sit selvværd, mens man er i et destruktivt forhold, fordi der af gode grunde vil være noget angst involveret, så fjern dig fra det. I det her tilfælde, vil det så betyde at flytte, hvis I bor sammen. Lad din kæreste få den hjælp han mangler, det tager tid. Og du kan ikke hjælpe ham, han skal hjælpe sig selv med den professionelle støtte han får.
I mellemtiden kan du sørge for at hjælpe dig selv; søge hjælp for at få værktøjerne til at få et bedre selvværd, så du fremover ikke havner i samme situation. Du udviser her både vilje og mod, ved at tage det første skridt mod et liv uden fysisk og psykisk vold, så jeg ved du kan. Det vigtigste er at du giver dig selv chancen.
Her på Bryd Tavsheden sidder vi klar ved chatten og tlf igen fra mandag i uge 29 (29. juli) fra 16-19, hvor vi har mulighed for at guide dig bedre ift din aktuelle situation. Du har også mulighed for at få nogle samtaler i Basen og hvis du har mod på det, kan du ringe på +45 20 67 05 06 fra tirs. d. 30. juli ml. 10-15.
I mellemtiden kan jeg henvise dig til at ringe til Lev uden vold, de har en national hotline: 70 20 30 82, hvor du døgnet rundt kan få hjælp og støtte. De hjælper både voldsudsatte og voldsudøvere af begge køn. Her vil du også kunne høre hvad der er af muligheder for at komme på krisecenter, hvis der er behov for det.
Kærlig hilsen,
Nita