14/07/2019
Er det voldtægt?
Jeg var her til aften sammen med en kammerat som jeg ikke har set i mange år
Han vil så gerne kysse hvilket jeg så afviser og han holder mig så fast og bliver ved jeg giver mig tilsidst og han får så et kys i håb om at jeg kan komme ud af hans greb omkring mig.

Svar
Kære pige på 19 år,
Tak for dit brev, hvor er det godt at du spørger, nu hvor du er i tvivl.
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse for dig. Dét at være fastholdt af en person der er os selv fysisk overlegen, kan være skræmmende nok i sig selv. Du skriver at du afviser ham og det vil jeg anerkende dig for, det kan nemlig være svært for rigtig mange. Du nævner dog ikke hvordan du afviser ham. Siger du til ham at han skal stoppe? Trækker du dig væk, vender ansigtet? Det er nemlig super vigtigt at få markeret og hævdet sine grænser i en situation hvor andre krænker ens intimsfære.
Du skriver så efterfølgende at han får et kys i håb om at du kan komme ud af hans greb og her bliver din adfærd tvetydig. Det er noget der kan ske helt automatisk, uden at vi tænker over det, fordi vi er bange og ikke ved hvad vi ellers kan gøre. Desværre kan det give anledning til at modparten ikke forstår dine signaler. Det er derfor det er så vigtigt at få sagt fra. At sige stop! Nej! Det vil jeg ikke. Det har jeg ikke lyst til. Og endeligt, at skubbe ham væk, hvis han ikke respekterer dine ord.
Nu skriver du ikke hvad der sker efterfølgende. Går han videre el. stopper han?
Der sker hurtigt mange misforståelser, når vi ikke er tydelige i vores kommunikation. Vi er nødt til at sige det, når nogen overskrider vores grænser. Også selvom vi er bange. Og hvis de ikke lytter, at fjerne os fra situationen hurtigst muligt.
Ud fra det du beskriver, er det ikke voldtægt. Men igen, du skriver ikke hvad der sker efter han får et kys. Der er samleje involveret i voldtægt. Derfor kan det sagtens føles som et overgreb. Det er en krænkelse af din intimsfære. Vi har selv meget mere magt end vi aner, over hvem vi skal lade komme tæt på. Det kan være svært som ung at finde ud af, hvem vi har lyst til at lade komme tæt på.
Jeg vil først og fremmest råde dig til at tale med nogen om det, hvis ikke du allerede har gjort det. Har du en tæt veninde eller hvad med din mor? Derudover har du mulighed for at chatte med Girltalk.dk - de har åbent ml 18.30-22.30 hele ugen, undtagen fredag og lørdag, hvor de har åbent ml. 19-21.
Du er også velkommen til at kontakte os her på Bryd Tavsheden, vores chat og tlf er åben igen fra mandag 29/7 fra 16-19. Men lad der ikke gå så længe, før du får talt med nogen.
Fra Faktalink om voldtægt: Voldtægt defineres i Straffeloven som samleje, tiltvunget ved vold eller trusler om vold eller samleje ved anden ulovlig tvang end vold eller trusler om vold, f.eks. hvis voldtægtsofferet er i en tilstand eller i en situation, hvor han eller hun ikke kan modsætte sig. For en udenforstående kan voldtægt ligne sex, men sådan oplever ofret det ikke. Sex er en fælles oplevelse af lyst, voldtægt er tvang.
Når vi respekterer os selv, vil andre typisk gøre det samme. Jeg vil også anbefale dig at se på Mindhelper, som har mange gode videoer og råd på deres hjemmeside. Bl.a. om at sætte grænser, som du allerede kan starte med at øve dig i i dag: https://mindhelper.dk/identitet/saadan-saette-graenser/
De bedste hilsner
Nita