16/07/2019
Jeg fik kvalme og kunne pludselig ikke høre hvad folk sagde til mig
Jeg gik fra min kæreste for et år siden. Vi var kun sammen i 7 måneder. Jeg vidste godt, at han ikke var en god kæreste. Jeg græd kun få gange fordi jeg savnede ham, og rigtigt meget over en masse situationer, som jeg pludselig kunne huske. Fordi jeg som sådan ikke havde kærestesorger, har jeg nok mere forsøgt at skubbe det væk. Jeg har snakket om de ting der skete, konstateret at han er en idiot, men nu var det jo ovre.
Jeg så ham for nylig på gaden et par dage i træk. Jeg savner ham absolut ikke, så jeg kunne ikke forstå, hvorfor jeg fik det så fysisk dårligt. Jeg fik kvalme og kunne pludselig ikke høre efter hvad folk sagde til mig, som om jeg var blevet lukket inde i en osteklokke. Så begyndte jeg at læse om psykisk vold i parforhold, og nu har jeg grædt i 3 dage. Jeg har konstant kvalme og fysisk ubehag. Hjertebanken. Jeg får flashbacks hele tiden. Husker ting, som jeg havde glemt, eller ser nye mønstrer i hans opførsel. Jeg ved godt, at det nok bare tager noget tid at arbejde igennem, men er der noget jeg kan gøre for at få det bedre? Jeg troede jo egentlig, at det var ovre…

Svar
Kære pige på 23,
Tak for dit brev. Ud fra det du beskriver, gætter jeg mig til at du for nylig er blevet opmærksom på, at det forhold du var i, var ét med psykisk vold og med de symptomer du beskriver, lyder det som om at det har været voldsomt for dig. Det essentielle jeg bider mig fast i her, er at du er ude af det. Hvor er det godt.
Det er dog svært at vurdere helt konkret hvad det har været, da du ikke nævner noget om, hvad hans adfærd var. Du siger du har snakket om det og hvor er det godt at høre. Ud fra det har du så konstateret at han var en idiot og at det så var et overstået kapitel. Måske troede du at det var nok bearbejdning. Desværre er snak alene sjældent nok til at få bearbejdet dybereliggende følelser.
Der er ingen tvivl om at du har fået nogle traumaer i forholdet og det siger jeg, fordi din krop reagerer ved bare synet af ham. Det tyder på at din krop mangler at få bearbejdet, det der er sket. Det lyder som angst og det er vigtigt at få arbejdet med dette og få angsten ud af kroppen og lære at berolige dig selv. Det kræver noget professionel hjælp.
Du har mulighed for at få en personlig samtale med en af vores dygtige rådgivere i basen, som kan hjælpe dig med at sætte fokus på dine ressourcer og dine styrker og herudfra finde ud af, hvad der vil være hensigtsmæssigt for dig på længere sigt.
Der er sommerferie lukket indtil den 30. juli, herefter kan du ringe på: 20 67 05 06 og tale med en rådgiver. Du kan også skrive til basen@brydtavsheden.dk og så vil du blive kontaktet.
Du kan også starte med at skrive eller ringe til os på chatten (20 67 05 06), som åbner igen d. 29. juli. Åbent ml. 16-19. Du har også mulighed for at kontakte din læge ift din angst og få en henvisning til en psykolog.
Dét at du allerede ved at det tager noget tid at arbejde igennem, er en stor styrke. Endnu større er modet og viljen du udviser, ved at søge hjælp for at få gjort noget ved det. Der er meget du kan gøre for at få det bedre. Jeg håber at du bruger din vilje og dit mod, til at fortsætte med at hjælpe dig selv til at få et bedre liv, uden psykisk vold.
De bedste hilsner
Nita