05/08/2019
Far skubber til lillebror
Min far skubbede min bror
Jeg har en bror på 3 år og en bror på 1 år. Min bror på 3 år skubber og slår min bror på 1 år hver dag og mange gange. Mine forældre prøver self at stoppe det men 2 min efter gør han det igen.
I dag gjorde bror på 3 det igen. Min far blev mega vred og råbte mega højt. Og 2 sek. Efter skubbede min far min bror væk. Min bror faldt ned på gulvet og tabte hans mælk ( i glas) ud over det hele.
Min mor blev meget sur og skældte min far ud. Jeg tror hun var forskrækket for hun lød meget vred.
Min far siger at bror på 3 skal lære og forstå at han ikke må slå og at han jo bare skubbede ham væk. Min far har altid været hidsig men aldrig så slemt. Jeg er bange nu. Bange for min far igen skal skubbe min bror hårdt. Min mor sagde at hun og far ville snakke ( nok skændes meget) når vi sov og jeg er bange for hun vil skilles. Mor har sagt jeg ikke skal tænke over det lige nu men jeg så det hele jo.
Min bror så ud til hurtigt at komme videre men jeg overhørte min mor sige at bare fordi han løber videre betyder det ikke at min fars handling ikke har skadet.
Er min bror i fare?
Min far er sur på min mor og siger hun er for blød men er det virkelig ok at skubbe? Vil han skubbe mig?

Svar
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev, det er rigtig godt at du skriver om hvad du tænker om det der er sket i jeres familie.
Først vil jeg sige at det jo ikke er i orden at jeres far skubber lillebror på 3 år, så at han falder. Jeg kan læse af dit brev at din mor, ligesom dig, reagerede på hvad der skete.
Små børn kan godt skubbe og slå hinanden og det er selvfølgelig de voksne der skal tage ansvar og forhindre at det sker, men jo ikke ved selv at gøre det som børnene gør, i jeres tilfælde at skubbe.
Nu ved jeg jo ikke om det er sket før, eller om det lige skete den dag, men ihvertfald er det ikke godt for børn, hvis det sker tit at de bliver skubbet.
Jeg kan også læse at det har gjort dig bange. Bange for om du bliver skubbet og om dine forældre måske skal skilles. Jeg kan også læse at du skriver at din far altid har været hidsig, og måske gør det dig utryg.
Det er ikke rart at være bange og jeg tænker at det må du gøre noget ved.
Jeg tænker at du kunne tale med dine forældre, en dag hvor der er ro og de små sover og fortælle dem at du blev ked af det der skete og også bange. At det har fået dig til at tænke om du vil blive skubbet eller om dine forældre har det skidt sammen og måske bliver skilt.
Måske tænker du at det bliver en svær samtale eller at det kan du ikke.
Hvis du tænker det, så synes jeg at du skal skrive til vores chat og så kan du få hjælp til hvordan samtalen kan komme til at forløbe. Det kunne være godt at have øvet samtalen og talt den igennem med nogen.
På den måde kan du øve sammen med os om hvad du vil sige til dine forældre.
Jeg håber at du tænker videre over hvad du kan gøre og hvordan.
Mange tanker til dig.
Herdis