08/08/2019
Selvmordstanker og lysten til at stikke af hjemmefra
Hej er en ung fyr på 17år 😭😭😭 og jeg bor hos min far med min søster på 19år og jeg må ikke særlig meget😭😭
Altså jeg er fx homoseksuel og drag Queen og jeg må ikke gå udenfor i mit pigetøj og føle mig rigtig og være den jeg er 😰😭 og jeg må hellere ikke kom til gay parade i København 😭😭 og jeg har det så fucking dårligt at jeg ikke kan være sammen med de mennesker jeg elsker aller mest og kom til gay parade i København og så få mig en pisse hyggelig dag\aften med de mennesker jeg elsker!!!😭😭 og jeg græder hver aften fordi jeg har selvmordstanker og at jeg bare vil væk hele tiden for at jeg kan kom ud og oplev verden😥😥
Men jeg føler bare at min far holder mig fanget indenfor 24\7 og kan snart ikke mere, for det mere og mere dårligt, og når de mennesker spøger som jeg elsker og kan lide at være sammen med om vi skal sove sammen så spøger jeg min far og han siger bare nej 😭😭 og jeg vil bare gerne vise ham at jeg godt kan tag en bus og tog til København alene eller sammen med en ven.. og så bare skriv eller ring og sige at jamen er kommet her over i god behold, men ved han siger nej og så bliver jeg jo ved og ved men så til sidst bliver jeg bare mere og mere sur og ked af det og for lysten til at stikke af hjemmefra 😭😭
Mvh den ked af det fyr på 17år😭😭
PS håber i kan hjælpe mig 😭😭

Svar
Kæreste kede af det fyr på 17 år,
Hvor er det godt og modigt af dig at skrive til os.
Det lyder som om at du føler dig yderst begrænset og er rigtig ked af det. Det kan jeg godt forstå, med det du beskriver i dit brev.
Jeg læser også ud fra det du skriver, at du føler din far ikke udviser dig tillid i at du godt kan passe på dig selv. Du skriver også at du føler din far holder dig fanget og at du får det mere og mere dårligt. Har du talt med ham om det? Og hvad med mor? - det lyder nemlig ikke til at hun er i billedet. Kan du tale med hende?
Eller evt et andet familiemedlem?
Jeg kan godt forstå at det er svært at skulle undvære sine venner eller de mennesker man ønsker at tilbringe tid med. Der er fællesskab i at være sammen med andre der har de samme interesser som os selv, som vi kan identificerer os med og spejle os i og som synes det samme som vi selv.
Nu håndterer vi sager med børn og unge der er udsat for, eller er i voldelige nære relationer.
Jeg vil derfor råde dig til at ringe til ungdomstelefonen hos lgtb ungdom. De er langt mere kompetente til at rådgive dig i netop din situation. Her vil du kunne dele dine tanker og følelser med en anden ung lgbt+ person, som har erfaring med at stå i rådgivende situation.
Du kan ringe og chatte med en ung rådgiver tirsdage i lige uge kl. 19-21 på telefon 33 36 00 80. Se mere på deres hjemmeside: https://lgbtungdom.dk/ungdomstelefonen
Du nævner så også at du græder dig selv i søvn hver aften og har selvmordtanker. Det lyder hårdt. Og her kan jeg ligeledes anbefale sig at ringe til eller chatte med Livslinjen, som er særligt udrustet til at tale med mennesker med selvmordstanker.
Du kan kontakte Livsliniens telefonrådgivning, 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-04
Du kan kontakte Livsliniens chatrådgivning mandag og torsdag kl. 17-21 samt lørdag kl. 13-17
Med kærlig hilsen Nita