12/08/2019
Ændre han sig eller skal jeg væk?
Jeg er i det her forhold, med den skønneste mand.. Når han er i sit godt humør, og har sine "gode" dage.. Det hele startede som en dans på røde roser, og som tiden gik - blev han mere og mere jaloux og kontrollerende.. Den dag i dag, er vi stadig sammen.. For jeg føler det er blevet bedre, men alligevel når han har sine "dårlige" dage, er han det mest modbydelige menneske.. Han har slået mig før, og er rigtig grim i munden, pga jalousi.. Jeg kan ikke finde ud af om han nogensinde ændrer sig, eller om jeg skal væk..

Svar
Kære pige på 22.
Tak for dit brev og hvor er det super godt, at du skriver herind og fortæller om dit forhold.
Det du er udsat for lyder dybt ubehageligt, og som noget, der må være svært at bære alene.
Det lyder som om, at du er udsat for både psykisk vold i form af kontrollen, jalousien og den grimme mund, men du berette også som fysisk vold i form af, at du er blevet slået. Det er aldrig ok at blive udsat for nogle af delene, så det er rigtig godt, at du rækker ud efter hjælp.
Du fortæller, at du tvivler på, hvorvidt han nogensinde ændre sig eller om du skal væk fra ham. Ud fra det du beskriver, taber din kæreste kontrollen og bliver meget grov overfor dig, når han har dårlige dage eller føler jalousi. Det lyder som om, at din kæreste har brug for hjælp og støtte til at kontrollere og styre hans følelser. Spørgsmålet er så bare, om det er dig, der skal være hans støtte? Jeg læser, at du ikke vil være i forholdet, hvis volden fortsætter. Det giver rigtig god mening, at du vil beskytte dig selv fremadrettet. Al vores erfaring viser, at volden næsten altid eskalerer i forholdet og at voldsudøveren sjældent ændre sig. Det starter ofte som psykisk vold og så udvikler det sig til fysisk vold. Så det er vigtigt, at du overvejer, hvad du kan klare? Kan du holde til, at han forstat udøver psykisk og fysisk vold overfor dig?
Jeg tænker, at din kæreste har brug for professionel hjælp til at arbejde med de sider af ham, hvor han bliver psykisk og fysisk voldelig. Måske kan din kæreste kontakte os via telefon, da vi har mulighed for at give nogle samtaler. Ellers kan du råde ham til at kontakte egen læge med henblik på en psykologhenvisning.
For at hjælpe dig bedst muligt, vil jeg sige, at vores erfaring er, at det hjælper at tale med nogen om hvad der sker i dit forhold. Har du talt med nogen om det før?
Det kan være grænseoverskridende at sige højt, når du stadig er i forholdet, og når du stadig synes han er den skønneste mand. Men en samtale med en veninde eller et familiemedlem kan hjælpe dig med at reflektere over, hvorvidt du ønsker at blive i forholdet. Mon ikke det vil få dig til at se jeres forhold fra et nyt perspektiv?
Du har taget et stort og vigtigt skridt ved at kontakte os, og ved at bryde tavsheden. Det vidner også om, at du er klar på forandring og at du rækker ud efter hjælp.
Du skal i hvert fald passe på dig selv og tænker over om du ikke fortjener bedre?
Jeg håber mit svar kunne bruges, og at det satte nogle tanker og reflektioner i gang hos dig omkring hvor meget du kan holde til.
De varmeste hilsner
Katrine