13/08/2019
Det sidder stadig i mig
Hej.
Jeg tror jeg har været udsat for psykisk vold.. Min ex skulle altid bestemme hvem jeg var sammen med og bestemte over hvad jeg skulle. Jeg måtte knap nok gå ud af min lejlighed. Når vi endelig var sammen, så brugte han mig kun til sex og efter vores intime kontakt, blev jeg ligegyldig for ham. Så stenet han tlf og røg en masse hash. Så kunne jeg sidde der og passe mig selv. Han udnyttet mig også for penge. Han har sagt mange grimme ting til mig og kørt på mig. Han viste han gik ind til et forhold med en der har en personlighedsforstyrrelse. Så når jeg var i mit dårlige mood, kaldte han mig altid psykose kælling. Alt det psykiske og fysiske sidder stadig i mig, at vi har været dårlige for hinanden det sidste års tid. Det er 1 år siden vi gik fra hinanden. Men det sidder stadig i mig. Hvad skal jeg gøre???

Svar
Kære Pige på 24 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for at du skriver til os, for det det du beskriver i dit brev, er et psykisk voldeligt forhold, der stadig et år efter jeres brud fylder meget i dig – af god grund.
Det du har oplevet og skulle stå model til med ham, er slet ikke i orden, og det er slet ikke unormalt at man ved at blive systematisk nedgjort og snakket grimt til, mister sit selvværd og har svært ved at tro på, at man er noget værd. Derfor er det så godt, at du skriver herind, for det er meget vigtigt at du får hjælp til at få sat ord på og bearbejdet dit forhold. For der er bestemt hjælp at hente og det er muligt at få det bedre, og det fortjener du, også så du fremadrettet føler dig stærk i mødet med en ny partner.
Du fortæller, at det stadig sidder i dig og jeg bliver derfor nysgerrig på, hvordan du oplever, at det påvirker dig og i hvilke situationer? Jeg tænker også på, om du har venner og familie omkring dig, som du kan tale med om de oplevelser, du har haft?
Du er meget velkommen til at ringe til os, så vi kan gå lidt mere i dybden og tale sammen om muligheden for et samtaleforløb. Vores nummer er 20670506.
Kærlig hilsen
Kirstine