15/08/2019
Min mor bruger psykisk vold
Jeg er en pige på 19 år. Jeg kan virkelig ikke bo hjemme mere. Min mor bruger psykisk vold og det har hun gjort i flere år nu. Min papfar gøre alt hvad han kan men min mor skælder ham bare ud. Hun har overtaget mit værelse så jeg sover i stuen på en lille sofa. Min mor har stress og depression, og siden hun har fundet ud af det så har hun givet mig skylden for at have skaffet hende det. Jeg vil bare gerne væk hjemmefra, men jeg har ikke penge og jeg ved ikke om kommune ville hjælpe mig efter som jeg er 19

Svar
Kære pige på 19 år
Tak for dit brev. Jeg kan læse ud fra dit brev, hvor svært det er for dig at bo hjemme, fordi din mor bruger psykisk vold og har gjort det i lang tid. Du skriver, at hun beskylder dig for sin depression og stress. Du skal vide, at det bestemt ikke er sandt, men en del af hendes psykiske vold. Hendes stress og depression skal behandles af professionelle, og det er hverken dig, der har startet det eller kan hjælpe hende ud af det. Det er hendes proces.
Du skriver at din papfar gør alt hvad han kan, og jeg læser at I to har det godt sammen? Har du snakket med ham om dine tanker og hvordan du har det? Kan I sammen ændre stemningen derhjemme?
Du skriver også, at du gerne vil flytte hjemmefra, men at du er 19 år. Du har ret i at kommunen har sværere ved at hjælpe dig, når du er over 18 år, men jeg ville alligevel ringe til en medarbejder i børne- og familie afdelingen og få dem til at råde dig? Måske du er i gang med en uddannelse og kan få en billig studiebolig? Måske du kunne flytte hjem til en god ven/veninde/familiemedlem i en periode, så du kan få lidt ro til at tænke over din fremtid?
Du er velkommen til at skrive på vores chat man-fre 16-19 eller ringe til os og få en snak om din situation, så vi kan hjælpe dig bedst mulig. Vores tlf-nummer er 20670506.
Kærlig hilsen
Kirstine