11/07/2022
Jeg er ikke klar til sex endnu
Hej jeg er ikke helt klar til sex men min kæreste lægger hele tiden op til det men jeg afviser det vær gang hvad gør jeg

Svar
Kære du.
Tusind tak for dit brev, hvor er det godt du skriver ind!
Det lyder på dit brev som om, at du faktisk får sagt fra hver gang, og det er smaddergodt! Bliv endelig ved med det. Vi skal nemlig ikke overskride vores egne grænser for at please en kæreste, der gerne vil have sex, før vi selv er klar.
Med det sagt får jeg også en fornemmelse af, at det konstante pres fra din kæreste presser dig. Det er nemlig helt naturligt, at vi ikke synes det er rart at blive sat i en situation, hvor vi hele tiden skal afvise et andet menneskes seksuelle tilnærmelser - det bliver et pres, der kan blive rigtig træls i længden.
Derfor kommer jeg først og fremmest til at tænke på, om du har talt med din kæreste om, at du ikke er klar til at have sex endnu? Det kan være, at din kæreste bemærker dine afvisninger, men ikke forstår, at han/hun helt skal lade være med at komme med sine tilnærmelser, før du er klar - kan det mon være en idé at fortælle, at du har brug for at vente?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har en god ven eller veninde du kan tale med grænser om, og som måske har været i en lignende situation? Det kan ind i mellem være rigtig godt at blive opmærksom på, at du faktisk ikke er den eneste, der har været i den situation, eller har svært ved at sætte grænser og sige fra. Måske kan du få en god snak og gode råd fra en jævnaldrende?
Desuden bemærker jeg, at du er i en alder lige nu, hvor der sker rigtig mange ting. Måske har du venner og veninder, der allerede er begyndt at have sex - men mange på din alder venter også, og det er altså også helt normalt! Netop derfor er det rigtig vigtigt, at du lytter til din mavefornemmelse og dine grænser, og at du ikke har sex fordi din kæreste gerne vil, men at du venter til du selv er klar!
Her i Bryd tavsheden hjælper vi børn og unge, der er udsat for vold i nære relationer. Derfor vil jeg henvise dig til f.eks. rådgivningstilbuddet Headspace, hvis du har brug for at tale mere om, hvordan du sætter grænser for din kæreste.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen
Bryd tavsheden