22/07/2022
Jeg er bekymret for, at min kæreste er psykisk voldelig
Kære Brevkasse
Jeg er bekymret for, at min kæreste er psykisk voldelig. Faktisk ved jeg nok at noget under alle omstændigheder er rimeligt galt, men jeg ved ikke, hvad eller hvordan jeg skal gøre noget ved det. Jeg har nemlig allerede forsøgt at slå op med ham en gang før, og det føltes kun befriende i et kort øjeblik, hvorefter jeg fik det endnu værre, end jeg havde haft før - det føltes forfærdeligt svært at være sammen med andre mennesker, og endnu sværere at være alene. Tilsidst blev det så svært, at jeg begyndte at tvivle på min beslutning, og netop som tvivlen ramte, stødte jeg ind i ham igen, faldt i snak, og ja, nu er vi så sammen igen og har været det i lidt tid.
Jeg vil ikke være for specifik nu når brevet bliver lagt på nettet, men lad mig bare sige, at jeg har opdaget en adfærd fra ham, som er ulig noget jeg nogensinde har oplevet før. En adfærd som er lusket og kalkuleret, og indimellem, desværre ufatteligt uhyggelig.
Det er så usædvanligt, at jeg efter første gang jeg slog op med ham, faktisk gik med en meget stærk følelse af, at det var en psykopat, jeg havde været i nærkontakt med.
Men - nu er jeg jo i nærkontakt med ham igen; og jeg skifter hele tiden imellem ikke at ville undertrykke mine egne oplevelser, og så at undertrykke dem alligevel, fordi det ikke giver mening for mig, når jeg samtidig elsker ham, og elsker at være sammen med ham. Det er en ekstremt splittet oplevelse - som om jeg er helt vild med ham og finder mig i alt, og samtidig har en eller anden stemme indeni som desperat prøver at bryde ud.
Som om jeg på en gang er desperat efter at finde en vej ud af forholdet, og samtidig er afhængig af at være i det, og desperat efter aldrig igen at få det sådan som jeg havde det, i månederne efter jeg forlod ham første gang.
Hvad kan man gøre? Hvordan kan jeg få mig selv til at tænke klart nok og gøre det i lang nok tid af gangen?
Jeg ved ikke, hvordan jeg skulle kunne gøre det igen. Eller hvordan jeg med sikkerhed kan vide, at det ville være forkert, hvis jeg lod vær. Jeg håber i kan hjælpe mig, bare en smule i hvert fald.
Med venlig hilsen anonym

Svar
Kære pige på 19.
Du skriver, at du er bekymret for om din kæreste er psykisk voldelig. Du skriver også, at du er fortvivlet og ikke ved hvad du skal gøre.
Jeg skal gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Du fortæller, at du er opmærksom på, at der er noget galt, men du kan ikke helt sætte fingeren på hvad. Du har derfor prøvet at gå fra ham før, men det var for svært at være alene eller sammen med andre.
Det er helt naturligt, at det er svært at gå fra en kæreste, når man ikke helt ved hvorfor. Nogle gange elsker man stadig personen og det kan føles så hårdt, at man går tilbage. Du skal derfor ikke være for hård ved dig selv!
Du fortæller ikke meget om hvad din kæreste gør, men mere om hvordan du oplever ham. Jeg kan derfor ikke fortælle dig, om han er psykisk voldelig. Men spørgsmålet er om det overhovedet er nødvendigt?
Du fortæller selv, at du oplever ham lusket, kalkuleret og decideret uhyggelig. Det fortæller mig, at du ikke er tryg ved ham og hans adfærd. Det skal du tage alvorligt, fordi det er stort advarselstegn i usunde forhold!
Nu er du i nærkontakte med ham. Du elsker at være sammen med ham og du er vild med ham. Men samtidig er du desperat for at slippe væk, fordi du godt ved, at det er mega usundt og utrygt at være i.
Det du oplever lige nu, er det man kan kalde for den voldelige kærligheds dobbelthed. På den ene side elsker man den følelse man får, når man er sammen med kæresten. Men man hader den utrygge adfærd og man hader den følelse af, at man slet ikke kan stole på sin kæreste.
Så hvad skal du gøre?
Du skal sætte dig ned og stille dig selv følgende spørgsmål:
Hvad er det ved ham, som jeg elsker? Er det ham som person, eller er det den følelse jeg får, af at en anden får mig til at have det godt ved mig selv, som jeg ikke kan, når jeg er alene?
Hvis jeg skal tage min følelse af utryghed, desperathed og ulykke alvorligt - hvad er så det rigtige for mig at gøre?
Hvis det har var min bedste veninde, som kom til mig med det her problem - hvad ville jeg så sige til hende? Kan jeg sige det til mig selv?
Når du har brugt god tid på at svare på det, så tror jeg du finder ud af, at det her forhold ikke er det rigtige for dig.
Men det kan være svært og det kan være rart med professionel hjælp. Og den har vi. Du kan få op til 10 samtaler, gratis og anonymt med en erfaren og dygtig rådgiver hos os. Det kan gøres telefonisk eller fysisk i København. Du skal blot sende en mail til anders@brydtavsheden.dk, så hjælper vi dig gerne.
Håber mit svar var en smule hjælp.
Mvh Bryd Tavsheden