28/07/2022
Min far begynder næsten at råbe af hvad som helst uanset hvor lille problemet er.
Er det et problem at min far begynder næsten at råbe af hvad som helst udanset hvor lille problemet er eller hvis det ingen gang er et problem for ham?

Svar
Kære du.
Du fortæller, at din far virkelig tit råber ad dig, og at han gør det uanset hvor lille problemet er, eller om det overhovedet er et problem der vedrører ham. Jeg får fornemmelsen, at han virker vred og dominerende når han råber ad dig.
Hvor er det godt at du stiller spørgsmålstegn ved din fars opførsel overfor dig. Du skal også behandles ordenligt, og det betyder, at du også har ret til at blive talt ordenligt til. Det lyder som om, at din far let bliver vred og skælder ud, uanset hvor lille problemet er. Det er ikke okay.
Har du prøvet at fortælle ham, at du ikke vil råbes af, og at du vil tales ordenligt til, også selvom der er ting i er uenige om eller hvis du kommer til at gøre noget forkert? Det er en god ide at fortælle ham det, så han bliver bevidst om, at han bliver nød til at ændre sin opførsel. Du fandt modet til at skrive ind til os. Prøv nu at find modet til også at fortælle det til ham. Hvis du synes det er svært at sige overfor ham, så prøv at snak med din mor om det, så hun kan tage en snak med din far om det og fortælle ham, at han skal stoppe med at råbe. Man kan sagtens fortælle, at der er noget man er utilfreds med uden at råbe.
Du har ikke fortalt så meget om din relation til din far. Men hvis han tit bliver vred og råber over selv de mindste ting, så kunne det godt tyde på, at han måske udøver social kontrol over dig ved at råbe og skræmme dig, for på den måde at dominerer over dig. Ved at få dig til at blive meget nervøs og forsigtig, så du hele tiden er bange for at lave fejl, så kan han lettere kontrollerer dig og få det på den måde, som han vil. Da du ikke har fortalt så meget, så ved jeg ikke om dette er tilfældet for dig. Men hvis det ikke hjælper at snakke med ham og han ikke stopper med at råbe, så lyder det som om, at der måske er tale om social kontrol. I så fald, så vil vi virkelig gerne høre fra dig igen, så vi bedre kan hjælpe dig.
Vi har åbent på chatten mandag til fredag kl. 17-20. Du kan også ringe til os mandag til torsdag kl. 17-20 på 44 45 20 90.
Mvh. Bryd Tavsheden.