29/07/2022
Havde en kæreste for et år siden som voldtog mig. Hvordan kan det være sagen blev droppet?
havde en kæreste for et år siden som voldtog mig og slog mig og meldt det hvordan kan det være sagen blev droppet da han både løg og gjord det op til flere gange efter vi meldt det

Svar
Kære du.
Hvor er det godt du skriver. Du fortæller at du har haft en kæreste som voldtog dig, og som du efterfølgende har meldt for voldtægt. Du fortæller, at han efter anmeldelsen både løj og voldtog dig flere gange, og du undre dig nu over, hvordan han kan slippe afsted med det og at sagen blev droppet af politiet. Det gør mig virkelig ondt at høre.
I Danmark har vi en retsstat, hvilket bl.a. betyder, at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist. Dette er rigtig godt for retssikkerheden. Men desværre betyder det også, at nogle mennesker slipper afsted med kriminalitet, hvis de er gode nok til at lyve, manipulerer og skjule deres forbrydelser.
Det er virkelig frustrerende, når nogen slipper afsted med at gøre noget så modbydeligt, som en voldtægt, uden at blive holdt til ansvar af retssystemet. Men folk der lyver og manipulerer, de gør det jo af en grund. De gør det fordi det i mange tilfælde virker. Det er rigtig frustrerende, for alle os der gerne vil have det godt og være gode ved hinanden. Men når retsvæsenet har behandlet sagen, så har de åbenbart vurderet at der ikke var nok beviser til at dømme din ekskæreste.
Jeg vil opfordre dig til at få dine forældres hjælp til at søge agtindsigt. Det vil jeg mene du kan få, når forbrydelsen er gået ud over dig. I kan derefter overveje om I vil klage over afgørelsen.
Hvis du har brug for at snakke om den vold du har oplevet og få bearbejdet det hele, så er du velkommen til at skrive til os på chatten mandag til fredag kl. 17 til 20, eller ringe til os mandag til torsdag kl. 17 til 20 på 44 45 20 90.
Jeg ønsker dig alt held og lykke.
Mvh. Bryd Tavsheden.