09/08/2022
Jeg ville ikke fysisk tvinge ham væk, da jeg var bange for at ødelægge et måske tilbagevendende forhold... Et det voldtægt..?
Er det voldtægt, hvis man siger at man ikke har lyst, men ikke fysisk stritter imod?
Min ekskæreste opsøgte mig kort efter at han slog op med mig, og fik mine forældre overtalt til at lade ham overnatte. (Jeg havde ikke fortalt dem om bruddet endnu). Han sov oppe hos mig, og om aftenen ville han have sex. Jeg sagde, at det havde jeg ikke lyst til, da han ikke kunne fortælle mig hvorvidt han har et forhold eller ej. Han svarede aldrig på spørgsmålet, men havde alligevel sex med mig, da jeg ikke strittede imod. Jeg ville ikke fysisk tvinge ham væk, da jeg var bange for at ødelægge et måske tilbagevendende forhold... Et det voldtægt..?

Svar
Kære du.
Hvor er det godt at du skriver ind. Når man er i tvivl om spørgsmål, der trykker en, så er det altid godt at spørge om hjælp, så man kan blive mere afklaret. Så du har gjort det helt rigtige.
Du fortæller, at da din ekskæreste overnattede hjemme hos dig, så ville han have sex om aftenen. Du fortalte ham, at det havde du ikke lyst til, da han ikke kunne fortælle dig om han var i et nyt forhold. Det var vigtigt for dig at vide, om han var i et forhold eller ej, da du ikke ville ødelægge et måske tilbagevendende forhold. Du strittede derfor ikke imod og i endte med at have sex. Du undre dig nu over om det er voldtægt.
Jeg kan godt forstå at du undre dig og at noget føles forkert. Så det er godt, at du søger rådgivning, så du kan blive mere afklaret. Det kunne godt lyde som voldtægt, men det er ikke sikkert. Det er svært at afgøre ud fra et brev i brevkassen og jeg anbefaler dig derfor, at ringe ind til os, hvis du gerne vil blive mere afklaret om det.
Samtykkeloven siger, at man skal give samtykke ved sex, for ellers kan det blive betragtet som voldtægt. Samtykket behøver ikke at være med ord, det kan også være med kropsprog f.eks. handlinger og berøringer. Når man har sagt nej, så er det som udgangspunkt nok. Men behøver ikke at stritte imod og gøre fysisk modstand. Mange der bliver udsat for voldtægt gør ikke modstand fordi de er bange og føler sig pressede. Et nej er som udgangspunkt tilstrækkeligt. Det lyder derfor som, at det du har oplevet er en voldtægt.
Det der gør, at der måske ikke er tale om en voldtægt, det er, hvis du har sendt blandede signaler på grund af din interesse i ham. Det siger jeg ikke at du har, men det er svært for mig at afgøre i et brev om du har. I dit brev lyder det som om, at du gerne ville have sex med ham, hvis han ikke var i et nyt forhold. Det er derfor ikke klart for mig, om du har kommet til at sende signaler om, at du gerne ville have sex eller ej. Hvis du ikke har, så er der tale om voldtægt. Hvis du har, så er det ikke sikkert der er tale om voldtægt. Hvis du har sendt blandede signaler, så er det en juridisk vurdering om der er tale om voldtægt eller ej. Jeg var der jo ikke i situationen, så jeg kan ikke vide, hvilke signaler der reelt blev sendt. Men der kunne meget vel være tale om voldtægt.
Selvom jeg ikke kunne give dig et klart svar, så håber jeg du blev klogere. Hvis du gerne vil blive mere afklaret om, hvad du har oplevet, så prøv at ring ind til os. Jeg tænker at du måske sidder med nogle følelser omkring, at nogle grænser er blevet brudt. Det kan være rigtig hårdt at sidde med alene. Jeg vil anbefale dig at snakke med din mor om det. Du er også meget velkommen til at skrive til os på chatten om det mandag til fredag kl. 17-20 eller at ringe ind til os i samme tidsrum mandag til torsdag på 44 45 20 90.
Mvh. Bryd Tavsheden.