14/08/2022
Er jeg blevet udsat for søskendevold?
Hej,
Selvom jeg er voksen kunne jeg godt tænke mig at vide om jeg var udsat for søskende-vold som barn.
Jeg har to ældre brødre. Den ene bror slog mig tit på armene eller dunkede mig hårdt i ryggen så jeg måtte trække efter luft i nogle sekunder. Jeg græd meget, men der var aldrig rigtig konsekvenser for min bror.
Det foregik når vi var hjemme om eftermiddagen efter skole. Når jeg fortalte det til min mor, sukkede hun, og sagde at nu måtte vi holde op.
Vi voksede op hos vores mor. Vores far forlod min mor da jeg var 6 mdr gammel. Han var der ikke , og deltog ikke i vores liv.

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev. Du skriver at du gerne ønsker at have svar på, om du er blevet udsat for søskendevold af dine to ældre brødre. Du fortæller at din ene bror tit slog dig på armen og dunkede dig hårdt i ryggen, men at din mor aldrig gav din bror konsekvenser for sine handlinger.
Jeg vil først og fremmest, sige at det ikke er okay at du har været udsat for vold af din bror. Det du beskriver lyder meget ubehageligt, og det fortjener du bestemt ikke. Ud fra din beskrivelse, mener jeg klart at du er blevet udsat for vold af din bror. Nu hvor du fortæller at dette foregik da du var yngre, så giver det anledning til at spørge om volden stadig plager dig, og om du evt. kunne have lyst til at tale yderligere om det? Vold i barndommen kan sætte sine spor i en, hvilket kan lede til vanskeligheder i voksenlivet i form af lavt selvværd, hvis det ikke bliver bearbejdet.
Du er mere end velkommen til at kontakte os på vores anonyme chatten eller ringe til os på +45 44 45 20 90.
Mvh.
Bryd Tavsheden