15/08/2022
Jeg sidder i en ret svær situation ifht. Jul.
Hej med jer.
Jeg sidder i en ret svær situation ifht. Jul.
Min kæreste har to børn, på henholdsvis 7 og 9 år.
Min kæreste vil gerne holde jul med sine børn, hvilket jeg jo godt kan forstå. Men denne holdes med hendes ex. For deres børns skyld.!
Jeg har det ekstremt stramt med dette. Da jeg syntes hjulen er for de nærmeste og hendes ex bliver aldrig min nærmeste. Vi vil gerne skabe traditioner sammen, men jeg syntes det er svært og skabe nye traditioner når hendes ex,skal være en del af de traditioner. Skal jeg bare æde mine egene følelser i forhold til dette.? Er jeg virkelig for smålig.?
Børnene bliver brugt som akument, og jeg kan ikke give nogle gode grunde til at det skal være anderledes eller i hvert fald ikke GODE NOK grunde, til at hun vil imødekomme mine behov.. jeg har foreslået at man kan dele julen op og starte en tradition om at det jul de ikke er med mig og min kæreste, kunne vi holde en ekstra jul d.23 for børnene. Men dette virker langt væk for min kæreste. Hun syntes vi skal starte en tradition hvor vi holder jul en anden dato for min skyld så mig og hende ser hinanden i julen. Men forstår ikke at jeg også gerne vil se hende den 24.
Hvad skal jeg gøre ved denne problemstilling. ?
Skal jeg spise mine egne følelser og imødekomme hende.?

Svar
Kære du
Hvor er det godt du rækker hånden ud efter råd og vejledning, når du står i en situation, hvor du har brug for større afklarethed.
Du fortæller at dig og din kæreste er uenige om, hvordan i skal holde julen. Hun har 2 børn og ønsker at børnenes far, hendes ekskæreste, skal holde jul sammen med jer, hvilket du ikke har det godt med.
Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at gøre din kærestes ex til en af dine nærmeste. Det er helt naturligt at have det sådan. Men jeg tror der er nogle andre der kan hjælpe dig bedre med at nå til afklaring om, hvad I skal gøre, end vi kan i Bryd Tavsheden. I Bryd Tavsheden ved vi en masse om vold, men ikke særligt meget om alle de andre problematikker der kan finde sted i en familie. Jeg vil derfor anbefale dig at kontakte Sct. Nicolaitjenesten eller ForældreTelefonen.
Hos Sct. Nicolaitjenesten tilbyder de et lyttende øre til alt, hvad man lige går og tumler med. Det kan være en god ide at ringe til dem og tale alle dine tanker og følelser ud omkring situationen. Det kan sikkert føre dig til større afklarethed. Her er et link: https://kirkenskorshaer.dk/sctnicolaitjenesten
Hos ForældreTelefonen tilbyder de børnefaglig rådgivning til både forældre, bonusforældre, bedsteforældre, naboer m.v. De har en masse erfaring med forældrerådgivning og viden om at starte en ny familie. Her er et link: https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/
Jeg ønsker dig alt held og lykke og håber I finder en løsning der er den rette for jer.
Mvh. Bryd Tavsheden.