17/08/2022
Jeg ved ikke om jeg er udsat for vold.
Jeg ved ikke om jeg er udsat for vold, men jeg tror det måske. Min far taler grimt til mig og tjatter tit til mig med et vådt viskestykke, selvom jeg siger fra og det gør ondt. Han siger, at jeg er pivet. Han fortæller sine venner, at jeg ikke kan finde ud af matematik og at jeg er dårlig til matematik ligesom min mor. Noget af det værste er, at han bliver ved, selvom jeg siger fra og han respekterer ikke mine grænser. Er det vold? Og hvad kan jeg gøre?

Svar
Kære du
Mange tak for din besked, hvor er det godt, at du rækker ud og søger vejledning!
Du skriver og fortæller, at du oplever at din far taler grimt til dig og om dig. Du skriver, at du oplever at han tjatter til dig med et viskestykke og at det gør ondt. Derudover respekterer han ikke din grænser og bliver vred når du siger fra.
Det du beskriver lyder ikke rart. Først og fremmest vil jeg sige, at det er mega sejt at du har sagt fra og sat en grænse!
Jeg mangler mere viden om din situation, før jeg kan vurdere om du er blevet udsat for vold, men lige meget hvad lyder det ubehageligt det du beskriver. Det får mig til at tænke på, om det kunne være en ide, at fortælle din far hvor ubehageligt du oplever de ting han siger og gør?
Hvis du har prøvet at snakke med din far kan det være, at du har en person du føler dig tryg ved og som du kan tale med det om? Din mor, en lærer eller en tredje.
Ellers vil vi meget gerne snakke med dig om dine oplevelser. Vores chat har åben man-tor mellem 17-20. Ellers er du velkommen til at ringe på 49452090 i samme tidsrum.
Pas rigtig godt på dig selv.
Mvh Bryd Tavsheden