19/08/2022
Min veninde oplever psykisk vold
Kære bryd tavsheden jeg skriver angående min veninde og ikke om mig selv denne gang… Min veninde har oplevet psykisk vold i følge mig hvor hun ikke må gå i det tøj hun har lyst til og får taget telefonen fra hende og bliver kaldt luder kælling osv… når hun fortæller mig dette føler jeg mig dårlig for hende når hun næste dag kommer og siger at de lige har bodyshamed hende ved at sige at hun er tyk og hun ville blive endnu rykker hvis hun tog ned i supermarkedet lige overfor skolen. For et par uger siden havde hendes mor bare kommer ind i mens hun var i bad og stirret på hende imens…

Svar
Hej pige på 13. Tak for dit brev.
Du skriver, at din veninde har oplevet psykisk vold, og at du føler dig dårlig for hende.
Det lyder virkelig ikke særlig rart, det din veninde oplever! Derfor er det rigtig godt, at du skriver herind.
Du skriver, at du føler dig dårlig for hende. Det kan være rigtig svært at være pårørende til en, der oplever vold, så jeg kan godt forstå, at du sidder med de følelser du gør. Men du skal vide at det, at du skriver herind vidner om, at du bestemt ikke er dårlig for hende og at du faktisk bekymrer dig og gerne vil hjælpe hende. Det synes jeg er virkelig godt gjort af dig. Du er en god veninde!
Har du mon prøver at tale med din veninde om de ting hun oplever og hvad der eventuelt ville kunne hjælpe hende? Du skriver nemlig, at dit brev ikke omhandler dig selv denne gang, hvilket jeg forstår som om, at du har skrevet herind før og kender til os. Måske du ville kunne råde hende til selv at skrive herind også? Vi har en chat man kan skrive til fra mandag-fredag fra 17-20 og et telefonnummer man kan ringe til fra mandag-torsdag fra 17-20 (+45 44 45 20 90). Vi har også vores brevkasse, som man altid kan skrive til, hvis hun hellere vil det. Vi vil rigtig gerne hjælpe din veninde, for det hun oplever er bestemt ikke i orden.
Jeg håber, at min brev har hjulpet dig!
De bedste hilsner,
Bryd Tavsheden