30/08/2022
Veninde har selvmordstanker
Hej… jeg skriver angående om min veninde der har det alt for svært. Hun hår med selvmords tanker side hun var lille det var stoppet i lidt stykke tid men der vi kom op i højere klasser blev du endnu værre og var lige ved at gøre det imens hun skrev med mig. Hun har det både svært derhjemme og i skolen. Der det blev virkelig slemt idag over en gruppechat vi allesammen har på Snapchat både vores klasse og vores parallel klasse er med i, gik de allesammen imod hende indtil der så er en virkelig respektløs dreng fra vores klasse der sagde “skyd dig selv” det var bare over min og hendes grænse da han også siger sådan nogle ting til mig… vi har prøvet at tage kontakt til vores lærer, og forældre men intet af det hjælper. Min veninde har prøvet at kontakte jer med hendes problemer derhjemme. Da hun tideliger idag sagde at hun ville tage livet af sig selv var det så grænse overskridende at jeg begyndte at græde.

Svar
Hej pige på 13,
Først og fremmest vil jeg sige, at du er en rigtig god veninde, når du rækker ud efter hjælp på din venindes vegne!
Du nævner, at din veninde har det rigtig svært, og hun går med selvmordstanker og -forsøg. Hun har det både svært i skolen og i hjemmet. I har i dag haft en oplevelse i skolen, som er gået over din, og hendes, grænse.
Det kan være svært at sætte grænser overfor andre, og at opdage hvornår ens grænse faktisk er blevet brudt.
Det er rigtig flot, at du kan sige at drengen fra din klasse overskred dine grænser, og handler herefter.
Jeg vil anbefale dig, at prøve og tage fat i en lærer eller pædagog som I to har det godt med igen. Det kan være på jeres skole eller et fritidshjem. Det kan være rigtigt godt at involvere en voksen i det som foregår fordi jeg fornemmer, hvor svært det er for dig at sidde med alene - specielt hvis det er om noget så seriøst som selvmordstanker. Har du mon talt med dine egne forældre om det? Måske det også kunne hjælpe? Nogen gange kan vi blive overrasket over hvor mange der gerne vil hjælpe og hvor meget lettere tingene bliver når vi deler det med andre.
I kan måske også sidde sammen og kontakte os så I kan snakke med en rådgiver omkring de svære følelser og tanker som I har. Vi har åbent mandag til fredag mellem 17 - 20 her https://brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/ og på telefonen 44 45 20 90.
Du kan også give din veninde det her nummer til Livslinien på 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-05. De er specielt trænet i at tale med folk der har selvmordstanker og vil rigtigt gerne hjælpe din veninde.
De varmeste hilsner
Bryd Tavsheden