03/09/2022
Kan jeg søge aktindsigt i sager fra fortiden?
Hej,
Jeg er vokset op med alle 4 former for vold i hjemmet og en masse andre ting. Mine forældre havde en grim skilsmisse og den ene part var yderst manipulerende.
Jeg var kun 6 år, da hele processen begyndte, men hat fået små ting at vide gennem tiden, særligt om forældremyndigheden og hvordan de sager gik.
Jeg arbejder nu med mig selv og føler et behov for bedre at forstå det der skete uden de manipulerende ord.
Så kan jeg søge aktindsigt i nogen af de sager, der har været? Både hos statsforvaltningen men også diverse kommuner.
På forhånd mange tak, og tak for jeres arbejde.
Mvh. Pigen der stadig kæmper med at anerkende volden gennem barndommen.

Svar
Hey du
Tak for dit brev.
Jeg er ked af at høre om din opvækst. Jeg kan godt forstå, at du ønsker at forstå sagen bedre, uden at du får fortalt en masse ting fra dine forældre.
Du har ret til at søge om aktindsigt i alle de sager, du er involveret i. Du kan dog ikke søge om aktindsigt i kun dine forældres sager, hvor du ikke har været involveret.
Jeg håber, du har fået nogle redskaber til at hele fra din opvækst. Hvis du stadig kæmper med nogle ting, der omhandler volden fra før i tiden, er du mere end velkommen til at skrive ind i chatten eller ringe til vores telefon mandag til fredag kl. 17.00 - 20.00.
Mvh. Bryd Tavsheden