29/08/2019
Uenighed med kommunen
Hej jeg har det svært med min mor og her for 11 mdr siden, gik jeg op til min kommune og sagde hvordan det hele stod til, at hun har kastede en kniv og en skål efter mig og at min daværende kæreste og mor ryg hash sammen plus at hun rigtig tit kom stiv hjem og vækkede mig. Da jeg kom op til kommunen sagde de at der ikke var noget og gøre og jeg skulle hjem. Hvilke jeg ikke var så glad ved, men jeg boede hos min søster i 4 mdr og min søster og far og bror prøvet og forklar at det jeg fortalte dem kunne de genkende. Efter de 4 mdr hos min søster begyndte min søster og jeg have skænderier, jeg gik på den social døgnvagt og de prøvede og spørg om jeg kunne komme hjem til min søster eller min mor. Min mor ville gerne men så sagde døgnvagten at de lige vil tale med hende ansigt til ansigt. Det ville min mor ikke, så jeg flyttede på Kløvermarken som er et opholdsted hvor man kan være hvis man har en sag. 3 uger efter sagde kommune at jeg skulle hjem igen men jeg klaget og det blev videresendt til Ankestyrelsen. Men de mente det sammen men med en tilbud og aflastning og nu skal jeg bo hjemme i 14 dage og så på aflastning men jeg vil ikke hjem og ved ikke hvad jeg skal gøre
Kh pigen der ikke vil hjem

Svar
Kære pige på 16 år.
Tak for dit brev, og sikke dog en historie du har med dig.
Det er svært for mig at vide på hvilket grundlag kommunen beslutter at du skal bo hjemme og så have en aflastning. Umiddelbart kunne det virke som om kommunen synes din mor kan være mor for dig i 14 dage, men ikke hele tiden, derfor en aflastning.
Og det bliver jo svært at ændre, når også Ankestyrelsen er enig med kommunen i beslutningen.
Jeg synes det er belastende for dig, når du nu ikke vil kan være derhjemme og have det trygt.
Det hele er jo i hårdknude, når nu de beslutninger er truffet.
Så det jeg skriver til dig nu, det kan være at det er helt umuligt for dig.
Men jeg tænker på om du kan tage hjem til din mor i nogle dage, og hvis hun ryger hash, drikker sig fuld og opfører sig som hun plejer, om du så kan tage hen til noget af din familie og derfra igen til døgnvagten og fortælle at det ikke er blevet bedre med din mor og at du ikke kan være der. Måske du kunne skrive en slags dagbog med datoer og hvad der sker hos din mor.
Det er jo sådan at kommunen trække en afgørelse, men den er jo ikke for evigt. Så hvis de får mere at vide, så kan de jo ændre den første afgørelse.
Det er ikke et let forslag jeg skriver, det ved jeg godt. Men det jeg tænker er at have flere og flere oplysninger, som kommunen må se på.
Jeg ved ikke om du går i skole og om der måske i skolen er en vejleder der kan hjælpe dig. Skrive en udtalelse om at du ikke kan passe skole/uddannelse så længe du ikke har det roligt og trygt.
Du kunne kontakte Børne Vilkår, de har en bisidder ordning. Det betyder at de kan gå på kommunen sammen med et barn eller en ung og støtte til en samtale.
Du kan også ringe til os og fortælle at jeg har skrevet det i dit svar. Det er muligt at vi kan hjælpe dig når du igen skal tale med kommunen.
Jeg er ked af at der ikke er en let og hurtig løsning.
Mange tanker til dig, jeg håber at du kontakter Børns Vilkår eller os.
Herdis