07/09/2022
Min mor er virkelig streng
Hej jeg er en pige på 13 år, som går med psykisk vold i tankerne. Min mor er virkelig streng fordi at der er en gruppechat med 2 klasser hvor der er både A og B med i. Men der er blevet delt en video af mig som jeg ikke slev har filmet… og jeg har fået skylden for at filmet den. Det er en anden der har filmet den og så er der en der sendt den i mit navn hvor jeg åbenbart er blevet meldt men det er jo ikke Fair! Jeg sagde hvem der havde filmet det og min mor skriver det til hans forældre (ham der er blevet filmet af) men min Mor er så Steen at hun siger jeg ikke må have sociale medier som snap. Jeg siger at jeg ikke har snap. Hun spørg mig flere gange. Hvis jeg sagde jeg havde installeret snap 1 gang havde jeg fået tæsk og det mener jeg virkelig. Men jeg føler mig bare så langt væk fra mine venner uden at kunne kommunikere med dem. Og de ville lave sjov med det. Jeg vil virkelig gerne flytte skole men min mor vil heller ikke lytte til mig.

Svar
Hej pige, 13 år.
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp, og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det lyder til, at der er mange uenigheder mellem dig og din mor i øjeblikket. Jeg forstår godt, at det gøre dig ked af det og føles helt vildt urimeligt. Jeg forestiler mig, at din mor rigtig gerne vil passe på dig og beskytte dig - har du mon talt med hende om sociale medier og fået en forklaring på, hvorfor hun synes du skal slette dem? Jeg tænker i hvert fald, at det ville være rigtig godt, hvis I kunne snakke om det og måske lave nogle aftaler omkring det at have Snapchat.
Du skriver også, at du vil have fået tæsk, hvis din mor havde kendskab til din tidligere profil. Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor du tror det - er det mon, fordi du har oplevet din mor være voldelig? Jeg vil gerne understrege, at det på ingen måder er okay, hvis det finder sted. Det er forbudt i den danske lovgivning at slå sine børn.
Mit bedste råd til dig er, at du skal snakke med en voksen om din situation derhjemme. For der er nogen, der skal vide, hvad der foregår hjemme hos dig, så de kan hjælpe dig med at få sat en stopper for det. Det kan for eksempel være din lærer på skolen eller en pædagog fra klubben, men hvis der ikke er nogen i nærheden af dig, du kan snakke med, kan du kontakte os. Vi vil rigtig gerne snakke med dig og vi vil gøre vores allerbedste for at hjælpe dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg virkelig, at du vil tænke
over at snakke med nogen om det. For du fortjener lige så meget som alle andre børn at kunne føle dig tryg og være glad i dit eget hjem.
De varmeste hilsner
Sajia, Bryd Tavsheden