01/09/2019
Ingen mulighed for at kontakte hende
Hej
Min ekskæreste (en pige), som jeg efterfølgende var venner med, er i et meget usundt forhold nu.
Hun har fortalt mig om en episode hvor han giver hende en lussing, om tidspunkter hvor han har presset hende til sex og derudover er han sindsygt kontrollerende. Han bestemmer hvem hun må se, og hvornår hun skal være hjemme. Hun må heller ikke tale med mig og derfor snakkede vi i skjul i en periode. Hun har nu blokeret mig på alle sociale medier, og jeg har derfor ingen mulighed for at kontakte hende. Jeg har fortalt hende at jeg synes hun skal komme ud af det forhold, men hun er ligesom blevet hjernevasket/hun tør ikke. Jeg har siden fundet ud af at han har gjort hende gravid. Før hun blev gravid fortalte hun mig at han var begyndt at presse på med at få børn, og at hun virkelig ikke havde lyst til det. Hun er 18, han er 25.
Hendes forældre har aldrig været der for hende, så dem kan jeg ikke rigtig blande ind i det.
Ham kæresten har haft skrevet til mig et par gange og sagt at jeg skal "få noget hjælp" fordi han synes jeg er "psykotisk", fordi jeg forsøgte at hjælpe min veninde ud/eller har haft kontakt med hende.
Hvad gør jeg????

Svar
Kære pige på 18,
Tak for dit brev, hvor du så fint beskriver din bekymring for din ekskæreste.
Det kan være yderst ubehageligt at stå på sidelinjen at se til, når nogen vi holder af, har valgt at være i et forhold der er usundt og potentielt farligt for dem. Og særligt når vi ikke har mulighed for at komme i kontakt med dem, når de, som i dit tilfælde, blokerer os.
Måske kunne du overveje at tage fat i forældrene? Du skriver de aldrig har været der for hende, men der er mulighed for at de har kontakt med hende, eller har interesse i at tage kontakt. Og der kunne også være en chance for at de ønsker hende det bedste og derved kunne være en støtte for hende, nu hvor hun er gravid i den situation hun befinder sig i.
Det er jo desværre sådan, at vi ikke kan hjælpe nogen, der ikke ønsker hjælp. Til gengæld, er der altid mulighed for som pårørende eller nær ven, at tale med nogen om sine bekymringer og få rådgivning eller støtte flere forskellige steder fra.
Og det er netop dét jeg vil foreslå dig, skriv ind til chatten her på Bryd Tavsheden ml. 16-19 eller ringe på tlf. +45 20 67 05 06.
Eller kontakt Lev uden vold som har døgnåbent: 70 20 30 82.
De bedste hilsner
Nita