10/09/2022
Jeg har været ude for noget, som jeg er usikker på er eller ikke er overgreb.
Hej.
Jeg kalder mig A. Jeg har været ude for noget, som jeg er usikker på er eller ikke er overgreb.
Jeg var i byen og så er der den her fyr, som jeg for kort tid siden gik i klasse med. Han manglede et sted at sove, så han spurgte om jeg havde er sted at sove, hvilket jeg sagde ja til. Han sagde bare en madras på gulvet.
Senere prøver han at kysse mig. Jeg trækker mig væk og går ud med nogle andre og kommer ind igen senere. Da vi skal hjem går vi ud, mig og fyren, lad os kalde ham O, prøver at kysse mig igen, jeg stivner og kan ikke røre mig, så vi kysser. Flere gange. Mange gange. Jrg vil ikke og alt I mig skriger nej, jeg var bange for hans øjenkontakt, for det kunne lægge op til et nyt kys. Han rør ved mig på mine personlige ejendele på kroppen hvilket er vildt ubehageligt for mig. Han kommer så med mig hjem og en madras er redt op på gulvet. Jeg siger, at jeg gerne vil sove, men så begynder han at snakke om sex. Jeg siger, at jeg ikke helt ved om jeg vil. Jeg følte ikke jeg kunne være bekendt at suge nej. Han hopper op i min seng, kysser mig og slikker på mig og prøver at komme i bukserne på mig, men falder heldigvis I søvn inden han når at tage underbukserne af. Han havde nået at tage bukserne af. Så falder han i søvn ovenpå mig.
I dag har jeg gået rundt og gennemlevet situationen/erne flere gange og (jeg lider i forvejen af borderline, angst og en spiseforstyrrelse) fået panikanfald, grædt og grædt og snakket med nogen fra mit bosted, takket være en veninde på bostedet.
Jeg føler ikke selv, at det er et overgreb, da jeg ikke direkte sagde nej.... årh, synes det er så svært. Det har været virkelig hårdt for mig i dag og jeg har haft det meget svært, gennemlevet det hele og følt hal rundt omkring mig og sådan.
Senere om natten, omkring 4, beder jeg ham om at gå ud af min seng. Det vil han ikke. Han siger nej flere gange og siger, at han ikke vil ud af min seng og lægger så beder over mig. Til sidst ender han med at gå helt.
Men ja. Det var det, der skete. Jeg er sådan i tvivl!!! PLEASE hjælp!!!
Mvh A

Svar
Kære A
Mange tak for dit brev, det er rigtig godt at du skriver ind. Du fortæller at en du har haft en tideligere klassekamerat sovende. Han har så senere på aftenen, prøvet at kysse dig og gjort andre ting, hvilket du ikke har haft lyst til. Du har følt dig meget utilpas og han har ikke stoppet selvom du bad ham om at lade vær. Herunder spørger du om dette er overgreb, da du er i tvivl.
Jeg vil først og fremmest sige, at jeg er ked af at du har stået i den situation. Du har sikkert haft de bedste intentioner ved at have ham sovende, men at han ikke har respekteret dine grænser er ikke okay. Det er rigtig vigtigt at du ved, at du ikke selv er skyld i, at dette er sket. Du må endelig ikke bebrejde sig selv, for en andens handling. Du spørger om du har været udsat for overgreb. Ud fra din beskrivelse, ville jeg mene at ovenstående er overgreb. Der er nemlig tale om overgreb, når en person forsøger at tvinge en anden til noget seksuelt, man ikke ønsker at deltage i, uanset om det lykkes eller ej. Herunder ville jeg anbefalde at du taler med en om det. Det kan være rigtig usundt at holde for sig selv. Du er mere end velkommen til at kontakte os på chatten eller ringe ind, hvis du har brug for at snakke om det.
Mvh. Bryd Tavsheden.