12/09/2022
Min mor har det med at råbe meget højt af mig hele tiden, min far ser ofte bare på og siger intet.
Jeg er en pige på 15 og bor sammen med min mor og far. Min mor har det med at råbe meget højt af mig hele tiden, min far ser ofte bare på og siger intet. Mine venner siger det ikke er i orden men ved ikke er det min skyld det sker gør jrg noget forkert siden det er mig det skal gå ud over? Nogen fra min familie syntes ikke det er i orden men så snart vi er ude er det intet som om hun holder sig tilbage men så snart vi koer hjem starter det igen . Jeg går til psykolog sammen med min mor og når vi er der tænker hun meget på mig siger hun og taler godt om mig men når vi kommer ud og sidder i bilen starter det igen.

Svar
Kære du,
Mange tak for dit brev, hvor det godt du skriver ind! Du fortæller at din mor oftest råber af dig og at din far ikke blander sig, når hun gør det. Du fortæller at du har snakket med nogle familiemedlemmer og venner, som heller ikke synes at det er i orden. Derudover fortæller du, at du går til psykolog med din mor, hvor hun giver udtryk for at hun tænker på dig, men at hun kort tid efter begynder at råbe af dig igen.
Det du beskriver, lyder bestemt ikke særlig rart. Jeg kan godt forstå, at du ikke bryder dig om at blive råbt af så ofte. Det er i hvert fald ikke en konstruktiv måde at kommunikere på. Har du prøvet at italesætte dette overfor din mor? Hvor du fortæller hende, at du synes at det er ubehageligt og at du hellere ville ønske at hun talte i en mildere tone til dig? Jeg synes i hvert fald at du kan give det et forsøg. Og minde hende om, at det hun siger til psykologsamtalerne ikke altid kommer til udtryk når i er alene. Jeg håber mit råd kunne hjælpe, ellers er du mere end velkommen til at kontakte os via. chatten eller over telefonen 🙂
Mvh. Bryd Tavsheden.