13/09/2022
Føler jeg har en form for angst.
Føler jeg har en form for angst. Har været ud og ind af psykiatrien, men der har aldrig været fokus på om jeg kunne have en form for angst. Har meget svært ved store mængder mennesker. Går nærmest i panik, begynder at svede og får rigtig ondt i maven, hvis der er for mange mennesker. Og jeg falder også tit i staver, fx hvis jeg sidder i skolen og snakker med nogle, så falder jeg bare hen. Gør det hver dag, nærmest hvergang jeg har en samtale med en, men ved ikke om det har noget at sige. Jeg kan ikke tage offentlig transport, hvilket begrænser mange ting for mig og gør at jeg lukker mig inde. Udadtil virker jeg glad, ingen har lagt mærke til der kunne være noget galt. Har bare den følelse i kroppen hver dag, om der kunne være mere i det. Eller om jeg bare ikke kan være i store mængder af mennesker. Er bare meget i tvivl om jeg burde snakke med fx min læge om det, føler ikke selv det er alvorligt nok og er bange for det ikke vil blive taget seriøst.

Svar
Kære du
Tak for dit brev!
Du fortæller, at du har en mistanke om at du har angst. Du beskriver hvordan du har det svært ved store menneskemængder, offentligt transport, og ofte falder i staver under samtaler. Du fortæller også, at du har været i kontakt med psykiatrien et par gange.
Først og fremmest til jeg sige, at det er godt, at du søger rådgivning når du oplever noget, der er svært. Det lyder bestemt ikke rart, det du oplever. Angst kan være en meget overvældende følelse, som kan medføre fysiske reaktioner i form af mavepine og svedeture, som du beskriver.
Jeg synes helt bestemt, at du skal snakke med din læge om det. Hvis du har en god ven/veninde eller en forældre du er tryg ved, kan du tage vedkommende med. Så har du en til at bakke dig op.
Hvis du har brug for mere råd og vejledning kan du altid kontakte AngstTelefonen, som har en masse viden og råd om angst. Du kan se mere på linket: https://angstforeningen.dk/index.php?page=bufa
Jeg ønsker dig alt det bedste, og håber du kunnen bruge mit svar 🙂
Mvh
Bryd Tavsheden