18/09/2022
Der kom en dreng og tog fat i mig og ville have mig med ind på toilettet.
Jeg var til fest en aften og blev ret fuld. Der kom en dreng og tog fat i mig og ville have mig med ind på toilettet. Jeg sagde pænt nej men han ville ikke give slip. Det begyndte at gøre ondt i min arm som om den krampede. Jeg blev ved at med at sige nej og nej og nej men han gav ikke slip.

Svar
Kære du.
Hvor er det godt at du skriver.
Du fortæller at du var til en fest, hvor en dreng tog fat i dig og prøvede på at tvinge dig med ud på toilettet imod din vilje. Han ville ikke give slip i din arm og han tog så hårdt fat, at det gjorde ondt som om den begyndte at krampe. Du fortæller at du gentagne gange sagde nej, men han respekterede ikke dit nej og han ville ikke give slip.
Det lyder virkelig ikke rart det du har oplevet 🙁 Det drengen gjorde var meget forkert og ikke okay! Han har ingen ret til at tage fat i din arm, så det gør ondt. Han har ingen ret til at ignorerer dit nej. Han har ingen ret til at tvinge dig med ud på toilettet imod din vilje.
Det er virkelig godt at du gentagne gange sagde nej, det er virkelig sejt. Det er modigt at sige nej, når han er stærk og tager hårdt fat i dig for at tvinge dig imod din vilje. Det er det helt rigtige det du har gjort og godt at du efterfølgende skriver til os, så vi kan hjælpe dig. Du har virkelig været modig og sej.
Men selvom du har gjort det helt rigtige, så er der desværre nogle mennesker der er så feje og ubehagelige, så de er ligeglade med hvad end du siger eller gør. Drengen du fortæller om, han er åbenbart villig til at gøre vold imod dig for at få sin vilje. Når han tager hårdt fat i din arm, så det gør ond, og ikke vil slippe dig når du siger nej, men vil tvinge dig med ud på toilettet imod din vilje, så er det vold. Den slags farlige mennesker gælder det om at undgå. Når ham drengen gør det imod dig, så gør han noget meget forkert og det er endda ulovligt.
Et nej er et nej, og du behøver ikke at sige andet end nej. At sige nej er tilstrækkeligt og du behøver ikke at gøre mere, det skal han respekterer. Når han så ignorer dit nej og tager hårdt fat i dig for at tvinge dig imod din vilje, så er det ulovligt. Han har ingen ret til at gøre det imod dig!
Du skriver ikke, hvad der skete efter han tog fat i dig og ikke ville slippe. Jeg ved derfor ikke om han lykkedes med at tvinge dig imod din vilje med ud på toilettet. Men i Bryd Tavsheden har vi hørt mange historier om, at det som tit sker i lignende situationer er, at fyren vil forsøge at tvinge sig til kys, overskridende seksuelle berøringer og sex. Uanset om ham drengen lykkedes med at tvinge dig med ud på toilettet eller ej, så er det stadig vold det han har gjort imod dig og det er meget forkert. Og uanset om han gjorde nogle grænseoverskridende ting ude på toilettet eller ej, så er det stadig meget forkert af ham og på ingen måder okay.
Det er en virkelig god ide at snakke med en voksen du kender om det. Det kan være din mor, din far, en lærer i skolen eller en helt fjerde. Prøv at tænk over hvem det kunne være du kunne fortælle det til? Det kan være en virkelig god støtte at fortælle det til en voksen du føler tryghed ved.
Vi vil også rigtig gerne hjælpe og høre mere om din oplevelse. Så jeg håber at du skriver ind til os på chatten, der har åbent mandag til fredag kl. 17-20, eller ringer ind til os mandag til torsdag kl. 17-20 på telefonnummeret 44 45 20 90.
Mvh. Bryd Tavsheden.