18/09/2022
Er det voldtægt?
Voldttægt?
I sommerferien, inviteret mig og min veninde 2 drenge med hjem hos hende og de blev der og sov, vi sov dreng og pige.
Jeg lå sammen med en jeg ikke syntes så godt om, men han og HELE tiden snakket og prøvet at have sex med mig, blev ved med at sige nej! Men han fattet det ikke, om natten/morgen sov jeg sp dybt at han havde sin ind i mig, men havde ikke nogle kræfter til at gør noget- er det voldtægt?

Svar
Kære du.
Hvor er det godt at du skriver.
Du fortæller at dig og en veninde inviterede 2 drenge med hjem til din veninde i sommerferien, hvor de endte med at overnatte. Du fortæller så, at dig og en af drengene som i samme seng. Han prøvede på at overtale dig til at have sex, men du blev ved med at sige nej. Du falder i søvn og sover dybt. Om natten/tidlig morgen, så vågner du ved at han var inde i dig. Du får ikke skrevet hvad det er han har inde i dig, men jeg tænker at du mener hans pik. På det tidspunkt hvor du vågner, så har du ikke nogen kræfter til at gøre noget. Du undre dig nu over, om det er voldtægt.
Hvor er det godt at du siger nej til ham og holder fast i dit nej. Det er modigt og stærkt at du ikke giver efter for hans pres, men bliver ved med at sige nej. Han er tilsyneladende ligeglad, men det er ikke din skyld. Du har gjort alt hvad du skal. Et nej er et nej og det skal han respekterer. Et nej er godt nok, det behøver ikke at blive sagt på nogen anden måde eller endnu tydligere. Et nej betyder nej.
Når han så vælger at ignorer det, så bryder han loven. Samtykkeloven siger, at begge parter skal indvillige i at have sex. Når han ikke respekterer dit nej, men trænger ind i dig imod din vilje, så er det voldtægt. Det er lige meget om det er hans finger eller hans tissemand. Hvis han har nogen som helst former for sex med dig uden at få dit samtykke, så er det i strid med loven.
Når han vælger at udnytte situationen og have sex med dig imod din vilje imens du sover, så gør han noget meget forkert. Da han gjorde det, så blev han kriminel og en voldtægtsforbryder. Det er på ingen måder okay det han har gjort. Han respekterede ikke dit nej og udnyttede situationen når du sov, så du var for afkræftet til at gøre modstand. Det han har gjort er virkelig ikke okay!
Jeg vil anbefale dig at fortælle det til en voksen. Det kan være din mor, din far, en lærer eller en helt fjerde voksen, som du føler tryghed ved. Det er en virkelig god ide at sige det til en voksen og det kan være en stor støtte.
Det er også en rigtig god ide at melde det til politiet.
Vi vil også rigtig gerne hjælpe dig så godt som vi kan. Så jeg håber at du skriver ind til os på chatten, der har åbent mandag til fredag kl. 17-20, eller ringer ind til os mandag til torsdag kl. 17-20 på telefonnummeret 44 45 20 90.
Mvh. Bryd Tavsheden.