19/09/2022
Forfulgt af fremmed mand på vej hjem fra byen
Hej.
Jeg har for ca 1 uge oplevet det mest rædselsfulde,Jeg skulle hjem fra byen kl er ca 22 går fra midtbyen og skal hjem,der er en mand der følger efter mig tager fat i mig og siger,(Jeg skal med dig hjem og sove) Jeg kigger på ham og siger nej det skal du ikke jeg kender dig ikke jeg bliver rigtigt bange og går ikke hjem går en hel anden vej i over 1 time følger han efter mig tilsidst lykkedes det mig at gemme mig i en busk og jeg einger efter min underbo som henter mig når jeg løber hen mod bilen ser han mig og siger (Bare vent skal nok få dig og bolle dig i hjel) sidden der har jeg ikke turer at gå ud når det er mørkt.
Nogle gode tråd jeg kan bruge?

Svar
Kære dig,
Du fortæller at du for en uge siden blev forfulgt af en mand som du ikke kender, du slap væk fra ham, gemmende dig i en busk og fik ringet til din underbo.
At du har oplevet at blive forfulgt af en mand du ikke kender, lyder som en meget ubehagelig og grænseoverskridende oplevelse. Jeg vil først skrive at det er så flot at du skriver herind og at det var en rigtig modig måde du håndterede hele den situation på. Det var rigtig klogt tænkt at du fik fat i en du kender, som kunne komme og hente dig. Alt det som skete skal du på ingen måde tage på dine skuldrer, du gjorde alt det rigtige. Jeg kan godt forstå at det efter har været hårdt at skulle gå udenfor en dør igen, da oplevelsen stadig kan sidde i dig.
Jeg vil først spørge dig om du har fået snakket med nogle som du har tæt på dig, omkring hvad du oplevede?. Måske det kunne være en god idé at hive fat i din mor, far eller en hel tredje og fortælle hvad du oplevede og hvilke følelser der sidder i dig lige nu. Jeg læser at det var din underbo som kom og hentede dig da det skete, ville det kunne være en hjælp at han/hende eller en anden kunne komme og hente dig hvis du skal hjem fra midtbyen igen?. Din oplevelse ville du sagtens kunne ringe og underrette politiet omkring, så de er mere opmærksomme i byen om denne mand. Men det vigtigste efter at have oplevet sådan en ubehagelig situation, er at sætte ord på dine følelser omkring det.
At få snakket med din underbo, familie eller en ven omkring hvordan du har det, så du altid kan ringe til nogen du føler dig trygge med, hvis ubehaget opstår i din krop eller hvis du føler dig bange. For nogen er det også rart at udtrykke sine følelser på papir, at skrive ned hvordan du har det, dette kan hjælpe dig til at regulerer dine følelser. Når du en dag skal gå hjem alene igen, så kunne det måske være en idé at ringe til en du kender, som er oppe eller tæt på, så du kan have nogle i røret imens du finder hjem?
Jeg håber virkelig at kunne bruge disse råd til noget, det er virkelig flot du har skrevet herind og du skal vide at hvis der er noget tidspunkt hvor dine følelser eller tanker bliver for meget, så sidder vi klar inde på Bryd Tavsheden' chat forum fra mandag til fredag 17-20. Håber dig alt det bedste.