20/09/2022
Er det okay, at mine venner ser de to fyre, der har forgrebet sig på mig seksuelt?
Mine venner taler stadig med en fyr der puttede hans kønslegem op i mig mens jeg sov, og derefter pressede mig til at have sex med ham. De taler også stadig med en anden fyr der forfulgte mig hjem engang efter byen og holdt mig op mod en væg og kyssede og følte på mig mod min vilje. Er det ok? De ved hvad disse mænd har gjort med mig og siger at de har sympati og tror på mig, men de fester stadig med dem? Jeg aldrig meldt det og har ikke planer om at gøre det fordi jeg ved stigmaet der følger. Men det føles bare så forkert at mine venner stadig hænger ud med dem. Jeg har prøvet tale med dem om at det gør mig ked af det og de plejer at sige unskyld, men ender med at gøre det igen kort efter. Burde jeg slutte venskabet?

Svar
Kære du,
Tak fordi du skriver ind til os.
Det jeg hører dig fortælle er, at det gør dig ked af det, at dine venner stadig ser to fyre, som har forgrebet sig på dig seksuelt, trods at du har forsøgt at fortælle dem om dine følelser omkring dette. Jeg kan godt forstå, at det føles forkert og får dig til at tvivle på jeres venskab, når de fortsætter med at se de to fyre, selvom de ved, at det gør dig ked af det.
Herinde i Bryd Tavsheden er vi gode til at rådgive om vold i nære relationer. Jeg lægger derfor også særligt mærke til, at det du har været udsat for er meget voldsomt og grænseoverskridende - for ikke at nævne at de to fyres handlinger er fuldstændigt uacceptable og ikke mindst ulovlige. Derfor håber jeg også, at du har fået talt med nogen omkring disse episoder og har fået bearbejdet dem. Hvis ikke, synes jeg, at det er vigtigt, at du får talt med en i din nære omgangskreds, som du føler dig tryg ved, omkring det, f.eks. din mor, far eller søster.
Du spørger, om det er okay, at dine venner stadig ses med de to fyre, og om du burde afslutte venskabet med dem. Det kan jeg ikke give dig et konkret svar på. Men jeg vil rose dig for, hvor bevidst du er om det forkerte og ulovlige i de to drenges handlinger, samt hvor sejt det er, at du har åbnet dig op for dine venner og fortalt dem, hvordan du føler. Jeg tror i sidste ende, at du må følge din mavefornemmelse, og mærke efter om du kan holde ud at fortsætte venskabet, eller om det gør dig for ked af det.
Mvh. Bryd Tavsheden