22/09/2022
Er det vold hvis min far råber ad mig og tager fat i mig?
Er det vold at min far råber og bliver hysterisk, og råber meget, og tager fat i mig hvis jeg gør noget forkert.

Svar
Kære pige på 13.
Først og fremmest, tak fordi du skriver ind. Det er virkelig stærkt gået, at du rækker ud og skriver til vores brevkasse.
Jeg kan forstå at din far råber ad dig, bliver hysterisk og tager fat i dig hvis du gør noget forkert.
Det lyder virkelig ikke særlig rart, og det burde ingen udsættes for af deres forældre.
Ud fra hvad du skriver får jeg lyst til at fortælle dig om de forskellige typer vold.
Overordnet set er vold er en handling eller en trussel, som overskrider ens grænse eller som skader, skræmmer eller smerter en.
Der er mange forskellige typer af vold, som alle er ubehagelige på hver deres måde. Derfor er det vigtigt at man søger hjælp hvis man bliver udsat for vold.
Fysisk vold er noget som du kan mærke fysisk på din krop, noget som giver dig en fysisk smerte. Det kan være alt fra at blive nevet, skubbet, lussinger, slag eller at blive taget fat i.
Psykisk vold er når man flere gange bliver udsat for ydmygelser, trusler eller kontrol af den samme person. Det kan være, at man føler sig meget nedgjort, styret eller truet for eksempel af sine forældre.
Har du nogen personer i din omgangskreds eller familie som du kan tale med om det du oplever med din far? Det kan fx være et familiemedlem, en lærer eller en god ven.
Her i BrydTavsheden sidder vores rådgivere klar på chatten og telefon alle hverdage fra 17:00-20.00. Vi vil meget gerne høre mere om det du oplever, og give dig svar hvis du har nogle spørgsmål.
Du kan også ringe ind på vores telefon i samme tidsrum på +45 44 45 20 90.
Endnu engang tak fordi du skriver ind, det er mega sejt gået af dig. Vi håber du har fået svar på dit spørgsmål. Du må endelig skrive til os, hvis du har brug for vores råd og vejledning.
Mvh
Bryd Tavsheden