07/10/2022
Jeg ved ikke helt om det var et seksuelt overgreb.
Hej, jeg er en 16 årig pige der har brug for hjælp til at vurdere om jeg har været udsat for et seksuelt overgreb. Jeg sneg mig ud til fest en af dagene af den sidste uge i sommerferien. Det var et par minutter fra mit hus hvis jeg gik. Jeg ankom og jeg kendte et par af dem der var der. Jeg fik nogle shots og røg lidt hash. Jeg var påvirket hvis jeg selv skulle sige det, men ikke påvirket nok til at glemme hvad der skete. En dreng der også var til festen blev ved med at hænge op af mig hele aftenen. Han sagde at han synes jeg var virkelig smuk og blev ved med at prøve på mig. Jeg afviste ham flere gange, men han gav ikke op. Da jeg begyndte at blive lidt svimmel og fik det dårligt gik jeg indenfor og lagde mig på en sofa, da jeg ikke var i stand til at stå op. Han fulgte med mig indenfor, han satte sig på sofaen ved siden af mig. Jeg faldte næsten i søvn, men han begyndte at røre ved mig. På min røv og mine bryster. Jeg prøvede at skubbe ham væk flere gange, men han var stærk. Da han skulle hjem, så ville han sige farvel. Han plagede om et kys, og jeg sagde nej, derfor skubbede han mig ned på jorden og gik og sagde “fuck du kedelig”. Derefter gik jeg hjem til en ven grædende.
Jeg ved ikke helt om det var seksuelt overgreb, men det er derfor jeg skriver til jer. Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde ud af hvad der er sket.
Kærlig hilsen mig:)

Svar
Kære 16-årig pige
Mange tak for dit brev! Hvor er det godt du søger råd og vejledning når du er i tvivl!
Du fortæller, at du var til en fest i sommerferien, hvor du drak alkohol og røg hash. En dreng komplimenterede dig og prøvede på dig det meste af aften. Du beskriver, at du på et tidspunkt fik det dårligt og lagde dig ned. Her kom samme dreng og begyndte at røre ved din numse og dine bryster. Du fortæller, at du afviste ham flere gange både ved at skubbe ham væk og sige nej til at kysse ham. Det ender med at han skubber dig ned på jorden og kalder du "kedelig".
Først og fremmest vil jeg rose dig for at skrive ind og åbne op om det, du har oplevet. Det lyder bestemt ikke rart det du har været udsat for, og jeg kan godt forstå at det er en oplevelse, som stadig sidder i kroppen. Derudover vil jeg rose dig for at have sagt fra i situationen - det kræver en del mod!
Det er sådan at seksuel vold er når andre overskrider dine grænser seksuelt fx hvis du oplever ubehagelige eller grænseoverskridende berøringer eller hvis du direkte eller indirekte tvinges til at udføre eller medvirke til seksuelle handlinger, som du ikke har lyst til. Det vil sige, at hvis du ikke har sagt ja til at han må røre din bryster, er det forkert at gøre det! Hvis du ikke har givet samtykke til, at han må røre ved dig eller give dig et kys, skal han ikke gøre det alligevel!
Der kan opstår rigtig mange ubehagelig tanker efter sådan en oplevelse. Det kan være man er skamfuld eller tænker at det var ens egen skyld. Det er vigtig for mig at understrege, at det ikke er din skyld! Du handlede helt rigtig! Og det har intet at gøre med at være kedelig!
Det er en rigtig god ide at få snakket med nogen om dine oplevelser og tanker. Du beskriver, at du efter episoden tog hjem til en ven, så måske har du allerede snakket med nogen om det. Nogen gange har man brug for at snakke om det flere gange. Måske med en voksen du føler dig tryg ved.
Hvis du har brug for at snakke om det anonymt, kan du skrive ind på vores chat man-fra kl. 17-20 eller ringe til os man-tor i samme tidsrum.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar!
Mvh
Bryd Tavsheden