07/10/2022
Hvordan jeg fortælle min kæreste, at jeg ikke er klar til sex, og at han skal ikke bestemme hvad jeg har på?
hvad skal jeg sige til min kærste vis jeg ikke er klar til sex og til at han skal ikke bestemme hvad jeg har på

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev!
Du spørger til, hvordan du skal fortælle din kæreste, at du ikke er klar til at have sex. Derudover hvordan du skal fortælle ham, at han ikke skal bestemme hvad du har på af tøj.
Det kan være super svært at sige fra overfor sin kæreste, og derfor er det rigtig godt at du skriver herind og søger råd!
Det er helt okay ikke at være klar til sex, og det er vigtigt at fortælle, så ens grænser ikke bliver overskredet. Når det så er sagt kan det være rigtig svært, specielt hvis det er noget du føler dig presset til.
Måske har din kæreste brug for at vide at det ikke er en afvisning af ham, men fordi du ikke føler dig klar endnu. Jeg ville råde dig til at snakke med din kæreste om disse ting.
Det forholder sig sådan, at man skal sige ja eller på anden vis give udtryk for gerne at ville have sex eller andre seksuelle ting. Det er vigtigt at begge parter har givet udtryk for at have sex med hinanden - det er det, der kaldes samtykke. Det vil sige, at lige så snart du har sagt fra, skal din kæreste respektere dine grænser. Hvis din kæreste ikke gør det, er det forkert!
Derudover er det ikke okay at bestemme hvad andre skal have på af tøj. Det er dit eget valg og din egen ret til at bestemme. Her er det igen vigtigt at sige fra. Du behøver blot at gøre det en gang, så skal din kæreste respektere det.
Som sagt kan det være svært at sige fra og mærke hvor ens grænser går. Vi vil meget gerne tale med dig om disse ting. Du kan skrive ind på vores chat man-fre mellem kl. 17-20, eller ringe til os man-tor i samme tidsrum.
Mvh
Bryd Tavsheden