11/10/2022
Jeg er i tvivl om min far udsætter mig for psykisk vold. Håber I kan hjælpe mig...
Hej.
Jeg er usikker på om jeg har oplevet vold derhjemme. det er ikke fysisk vold, men jeg tror nermere det er psykisk. Min far fortalte mig at jeg skulle skynde mig ud af badet fordi han også skulle i bad. men som pige skal man jo både bruge balsam, shampoo og showergel, så det tager rimlig lang tid, især når man skal have det ud af håret igen. så prøvede jeg at forklare ham at det var derfor det tog så lang tid men han blev ved med at råbe. så smækkede jeg døren op og råbte værsgå og gik ind på mit værelse og smækkede døren. da jeg var påvej over imod min seng, altså med ryggen til døren høre jeg at døren bliver smækket op i spejlet så det klirre og er ret sikker på at det næsten revnede, og så stamper han bare hen imod mig og gør sig kæmpe stor. jeg gik et par skridt bag ud og væltede ned i min seng og gemte mig bag min dyne fordi jeg var så mange for at han ville gøre mig noget. så satte han sig på sengen og begyndte at råbe og fortælle mig hvor dårlig en datter jeg er og sårn noget, er usikker på om man kan sige at det er psykisk vold, men jeg har oplevet det flere gange efterhånden. faktisk ret mange gange. håber i kan hjælpe mig..

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev!
Du beskriver en episode, hvor din far skyndte på dig mens du var i bad. Da du fortalte at det ville tage længere tid, begyndte han at råbe og følge efter dig ind på dit værelse. Her gemte du dig under dynen, mens han stampede i gulvet, gjorde sig stor og råbte at du var en dårlig datter. Du fortæller, at du blev meget bange for om han ville gøre dig noget. Jeg lægger mærke til, at du til sidst i fortællingen beskriver at det er noget han har gjort mange gange før.
Det lyder bestemt ikke rart det du har oplevet, og hvor er det sejt at du skriver ind og søger rådgivning!
Det du beskriver bekymrer mig. Det lyder som om din far kan gøre dig meget bange, og at du ikke er tryg i din relation til ham.
Det er svært for mig at afgøre, om der er tale om psykisk vold ud fra dit brev. Psykisk vold er en voldsform der kommer til udtryk som gentagende handlinger, der ofte foregår i det skjulte og altså kan være svær at få øje på. Psykisk vold kan fx omfatte vedvarende ydmygelser, kontrol, hån, skældud, følelsesmæssig manipulation og trusler.
Det er vigtigt, at man føler sig tryg ved sine forældre. Det er din fars opgave at skabe den tryghed.
Har du en i din omgangskreds, du kan fortælle om dine oplevelser? En anden forælder, god ven eller sød lærer?
Ellers vil vi rigtig gerne snakke med dig om dine oplevelser. Det er bestemt ikke meningen, at du skal gå med det alene! Du er velkommen til at skrive ind på vores chat man-fre kl. 17-20 eller ringe til os man-tor i samme tidsrum.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar!
Mvh
Bryd Tavsheden