10/09/2019
Er mit forhold sundt?
Hej
Jeg har nogle store kæreste problemer
Føler jeg selv
Mig og min kæreste skændes hele tiden pga hans jalouxsi jeg må ikke have toppe på eller kjole eller nederdele og jeg må ikke gå ud uden han ved hvor og hvem jeg skal hver sammen med
Og så må jeg ikke skrive med mine drenge venner eller sende et hjerte til ham men han skriver og ses hele tiden med sine veninder og sender hjerter til dem uden jeg er jaloux over det syndes bare opførsel er mærkelig
Og han taler meget ned til mig som om jeg er ingen ting
Hver gang han er hjemme ved mine forældre så har en mega travlt med at fortælle hvor god han er til alt og han er meget mere flink med dem end mig det som om han prøver og hver en anden
Jeg forstår ikke og går med tanken om at slå op men hvad nu hvis det ikke er det rigtigte
Han behandler mig som lort siger alle og jeg ved det er rigtigt men.. jeg ved ikke om forholdet er sundt hilsen en meget usikker pige

Svar
Kære usikre pige.
Tak for dit brev, det er godt du skriver ind. Du beskriver meget præcist, hvordan din kæreste kontrollerer dig og bestemmer over, hvilket tøj du må have på, hvem du må skrive med og være sammen med samt, hvordan der er forskellige regler for jer to. Det du oplever kalder vi her i Bryd Tavsheden for psykisk vold. Jeg vil også fortælle dig at psykisk vold ikke er sundt at leve i.
Det gør mig ondt at høre, at din kæreste taler ned til dig og ikke behandler dig godt. En kæreste skal være det menneske, som behandler en allerbedst.
Du skriver også, hvordan din kæreste opfører sig anderledes, når I er hjemme hos dine forældre og at han viser et andet billede af sig selv, det må være meget forvirrende og svært for dig, når det ikke er sådan han er sammen med dig.
Jeg tænker, ud fra dit brev at dit forhold er usundt og jeg synes, at det vil være en god idé at du taler med en god veninde om, hvad du vil gøre og hvordan det her forhold påvirker dig.
Du underskriver dig som en usikker pige, men jeg synes faktisk at du også er en meget klog pige med alle de tanker du gør dig om dit forhold.
Hvis du får brug for en længere snak omkring dit brev, så er du velkommen til at skrive ind på vores chat.
De bedste hilsner fra Anna