18/10/2022
Var det mon et voldeligt overgreb i skolegården?
Hej med jer jeg er en pige på 14 og har det mega Godt og får masser af kærlighed af mine forældre og hat gode veninder og en dejlig Kæreste.
Grunden til jeg skriver er fordi jeg godt gad vide om jeg har oplevet vold.
Situationen var over i min skole hvor 2 drenge fra min klasse og faktisk ham jeg er kæreste med idag lagde mig ned og prøvede og munke (stikke noget op i numsen) på mig hvilket var en kost.
Jeg havde tøj på og grinte under hele situationen fordi jeg vidste ikke helt Hvordan jeg skulle reagere jeg råbte dog lad vær flere gange selvom jeg grinte men de stoppede ikke. Den dag idag hvor det er ca et halvt år siden hat jeg snakket med min kæreste om det som jo var med til det og han sagde det var hans måde dengang og vise hans føelser fordi han ikk turde fortælle om dem

Svar
Kære dig,
Tak fordi du skriver ind.
Jeg vil gerne starte med at sige, hvor er det godt at høre, at du har det godt og får masser af kærlighed fra dine forældre samt har gode veninder og en dejlig kæreste.
Du skriver, at du for et halvt år siden var udsat for en episode, som du er i tvivl om var vold. Det lyder rigtigt ubehageligt, det de 2 drenge udsatte dig for, og jeg vil gerne tydeliggøre, at det slet ikke er okay at gøre. Selvom din kæreste siger, at han gjorde det, fordi det var hans måde, at vise sine følelser på, betyder det dog ikke at det var i orden, eller at det ikke har føltes ubehageligt for dig.
Når man er teenager er det normalt, at man begynder at udforske sine seksuelle grænser. Det er også ofte her man lærer sine egne grænser at kende for, hvornår noget er rart, og hvornår det ikke er det. Det kan dog være rigtigt svært at sige fra i situationen, særligt hvis man er i tvivl omkring, om ens grænse bliver overtrådt. Det kan altså også være derfor, at du grinte i situationen, selvom du samtidigt sagde stop og efterfølgende har været i tvivl, om det overhovedet var i orden. Det er helt normalt at reagere på den måde, men det er også super vigtigt, at du får talt med en voksen, du føler dig tryg ved, om det du oplevede. Det var nemlig ikke i orden, og det er vigtigt, at du ikke går med den oplevelse alene.
Jeg håber du får bearbejdet oplevelsen, så den ikke længere ligger og fylder hos dig. Også fordi det kan gøre dig stærkere i forhold til at sige fra i fremtiden, når dine grænser overskrides.
Husk at du altid kan søge rådgivning på vores chat, som har åben alle hverdage fra 17-20.
Hilsner
Bryd Tavsheden