19/10/2022
Jeg er i et forhold, men jeg går med en klump i halsen. Jeg elsker ham, men han behandler mig ikke ordenligt.
Hej,
Min kæreste (21) og jeg (21) har været i et on/off forhold siden 2018, fordi han var mig utro flere gange, og indledte nye forhold med andre piger. I starten af 2020 forlader han mig for en anden pige, og vi har ikke kontakt i et år. I starten af 2021 kontanter han mig igen, vi snakker og har det godt sammen, og han fortæller mig flere gange at han gerne vil være kærester igen, hvorpå jeg siger nej, men ender til sidst med at sige ja. Vi har været sammen i snart 2 år fast, han har ikke været mig utro, hvad jeg ved af, og han virker meget investeret i forholdet… Men jeg kan ikke lade været med at føle at vores forhold ikke er som det skal være. Han ekskluderer mig fra sit liv og sine venner, han taler ikke pænt til mig når vi har kontroverser og han vil bestemme. Jeg går hele tiden med en kæmpe klump i maven, men jeg elsker ham, og det er ham jeg vil være sammen med resten af mit liv… Han har førhen prøvet at bestemme hvad jeg må have på, men det ville jeg ikke gå med til, og nu føler jeg at han psyker mig indtil at bestemme det, uden at jeg faktisk er bevist om det og får dårlig samvittighed. Han kalder mig syg i hovedet og dramatisk, og jeg kan ikke fortælle ham om mine følelser, uden at det udfolder sig til et skænderi. Det er svært at forklare, men det er ikke særlig rart. Jeg føler at jeg har lagt alt på hylden fra vores tidligere forhold. Jeg stoler på ham, og alligevel føler jeg at det er mig der bliver behandlet dårligt. Jeg ved ikke hvordan jeg kommer ud af det, og jeg har det forfærdeligt med mig selv og jeg har dårlig samvittighed over at jeg bliver i det…
Hvad skal jeg gøre? Er det mig der er dramatisk? Håber det hele er nogenlunde til at forstå.

Svar
Hej pige på 21,
først og fremmest så synes jeg det er vildt sejt og modigt af dig, at du skriver ind.
Jeg kan forstå på dit brev, at du har en kæreste, som du har været sammen med i to år nu, men som du tideligere også har været sammen med, men med mange pauser pga. hans utroskab.
Du fortæller at han eksludere dig fra sit liv og sine venner, at han ikke taler pænt til dig når i har kontroverser og at han vil bestemme, og prøvet at bestemme hvilket tøj du går med.
Ud fra hvad du fortæller, så kan jeg forstå at du går med en klump i maven pga. jeres forhold. Jeg får lyst til at fortælle dig om psykisk vold. Psykisk vold er en voldsform der kommer til udtryk som gentagende handlinger. Det kan fx være ydmygelser, fødselsmæssig manipulation, og/eller kontrol. Det kan fx være at blive styret af sin kæreste fx ikke selv få lov til at træffe sine egne valg, såsom hvilke venner man vil se og hvilket tøj, man ønsker at gå i.
Du skriver også, at du ikke ved hvordan du skal komme ud af det, og du har dårlig samvittighed over at du bliver i det. Det er vigtigt for mig at pointere, at intet af det du bliver udsat for er din skyld. Man kan tit føle at det er ens skyld, at man føler som man gør, og at man selv udsætter sig selv for de ting. Men det er slet ikke din skyld. Det er ikke din skyld at han behandler dig sådan, og at han får dig til at føle sådan.
Du spørger også hvad du skal gøre, og om det er dig der er dramatisk. Det lyder på hvad du skriver ikke som om du er dramatisk overhovedet, men blot som en klog og stærk pige, som godt ved hvad hun fortjener i et forhold.
Jeg ville anbefale at du får snakket med en tæt veninde eller et familiemedlem om hvad du føler, og hvad der sker i dit forhold, da det er vigtigt ikke at gå med de følelser alene. Du kan måske også overveje om det er vigtigst for dig at være i dit forhold, eller gå med en følelse af at du har det godt, og ikke har en klump i maven.
Derudover er du velkommen til at skrive ind til vores chat man-fre, eller ringe ind på 44452090 man-tors.
Jeg håber dette svar har kunnet hjælpe, eller fik sat nogle tanker i gang. Jeg ønsker dig alt det bedste i fremtiden<3
mvh Suzan Bryd Tavsheden