20/10/2022
Sårbar pige udsat for vold ved ikke hvad hun skal gøre
Jeg er en pige på snart 25 år
Har vært misbrugt som lille er blivet tæsket
Bliv vold taget for ca et år siden.
Har vært i psykisk forhold med vold og fysisk. Vold. Og går til noget som hedder viso men det hjælper ikke. Og bor på et bosted hvor af jeg ikke tør og vise mig ked af det eller noget. Hvad kan jeg gøre. Lukker mig selv inde. Og tør ikke og tag offentlig transport pga jeg har fået angst og depression og borderline og PSD efter alt jeg har oplevet i min barndom og alt det andet. Og føler ikke bostedet lytter. 😓

Svar
Kære dig,
Først og fremmest, tak fordi du skriver ind med din historie. Det er mega sejt af dig!
Jeg kan forstå på din besked, at du som barn er blevet misbrugt og tæsket. Derudover skriver du, at du for cirka et år siden er blevet udsat for voldtægt. Du skriver også, at du har været i et forhold med både psykisk og fysisk vold.
Du skriver, at du kæmper med flere psykiske sårbarheder som følge af dine traumer og du nu er på et bosted, hvor du lukker dig selv inde, og ikke viser når du er ked af det. Du fortæller også, at du føler at personalet på bostedet ikke lytter til dig og at dit forløb i Viso ikke hjælper.
Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtig svært at åbne op og fortælle om alt det svære du har været igennem, og at du står nu og ikke ved hvad du skal gøre. Men jeg synes det er så flot og modigt af dig at du skriver herind og deler din historie. Jeg kan fortælle dig, at det med sikkerhed ikke hjælper at du lukker dig inde. Dette kan forstærke din angst og depression yderligere, så jeg vil råde dig til at snakke med en du føler dig tryg ved, det kunne eventuelt være en veninde, et familiemedlem, en kollega eller lærer.
Når man har oplevet så voldsomme traumer, som du beskriver, er det enormt vigtigt at man får hjælp til at komme videre og også terapeutisk bearbejde det du har været igennem. Det kan enten være at du skal tale med en psykolog eller din kontaktperson på det bosted hvor du bor. Jeg kan forstå, at du har været i et forløb der hedder viso, som ikke har hjulpet, så hvis det er for svært for dig lige nu med hjælp fra psykolog eller kontaktperson, vil det være en god start at snakke med en, som du føler dig tryg ved, som jeg også skrev tidligere.
Her i Bryd Tavsheden tilbyder vi også individuelle forløb med vores samtale-rådgivere. Hvis du kunne være interesseret i sådan et skal du kontakte Anders på 40 24 22 53. Det håber jeg du vil gøre!
Ellers kan du ringe på vores rådgivningstelefon 44 45 20 90 fra mandag-torsdag fra 17-20.
Du er også altid velkommen til at skrive ind igen, eller kontakte os på chatten fra mandag- fredag fra 17-20.
De bedste hilsner
Cæcilie, Bryd Tavsheden