24/10/2022
Min lillebrors far har været utrolig voldsom overfor mig i skænderier
Hej jeg er en pige på 14 år min lillebrors far har været utrolig voldsom over for mig vi har haft mange skænderier hvor det endte op med han tog fat i min arm og kastede mig op i sengen han har også siddet oven på mig og holdte min arme og ben og råbte af mig han stod ogs nogle gange i døren og ventede på jeg sov jeg har fået mærker efter de ting som han har gjordt og jeg følte det var min skyld han har gjordt mange ting men gider ik og gå for meget i detaljer eller fortælle mere

Svar
Hej
Tak for dit brev. Jeg synes, det lyder rigtig utrygt, dét som du står i derhjemme.
Du beskriver, at din lillebrors far under forskellige situationer har taget hårdt fat i din arm, kastet dig og holdt dig fast ved at sidde oven på dig. Det er hvad man kalder fysisk vold. Det er ulovligt at udsætte børn for fysisk vold. Det er derfor meget alvorligt at han gør de ting.
Du nævner også, at du nogle gang har følt skyld over, at han er blevet fysisk voldelig overfor dig. Her får jeg lyst til at understrege for dig, at det uanset din part i et skænderi aldrig er din skyld at nogen gør skade på dig. Det er aldrig rimeligt at være fysisk voldelig i skænderier! Det er din lillebrors fars ansvar at det ikke sker.
Det er rigtig stærkt, at du har valgt at skrive herind og åbne lidt op for, hvad du går med derhjemme. Det er vigtigt at få talt om sådan nogle ting i stedet for at gå med det alene. Har du talt med nogen om det? Det kunne være, at du har en voksen du føler dig tryg ved, som du kunne prøve at fortælle nogen af de ting til. Det kunne fx være en lærer, din mor eller en helt anden. Vi vil også altid rigtig gerne høre mere. Du er altid velkommen til at skrive ind i chatten eller ringe til os mandag til fredag mellem 17-20 på tlf. 44452090.
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden