26/10/2022
Et slemt skænderi hvor hun ender ud i at slå mig i hovedet..
Mig og min mor var i et slemt skænderi hvor hun ender ud i at slå mig i hovedet det er dog kun sket den ene gang. Ved ikke om jeg bare skal glemme det eller gøre noget ud af det. Hun plejer ikke at slå men kan dog godt tage hårdt fadt i mig hvis vi skændes. Er det vold eller bare normal adfærd?

Svar
Kære Du 🙂
Tusinde tak for dit brev.
Du fortæller, at dig og din mor har haft et slemt skænderi, hvori det endte med at mor fik slået dig i hovedet. Du fortæller, at dette kun er sket denne ene gang og at mor ikke plejer at slå, men at mor godt kan tage hårdt fat i dig når i skændes. Derudover fortæller du, at du ikke ved om du skal glemme dette eller gøre noget ved det. Du har også spørgsmålet om dette er vold eller om det bare er normal adfærd.
Hvor er det sejt, at du tør at åbne op om dette skænderi og det der skete.
Det er aldrig rart, at skændes med sin mor eller nogle andre. Men nogle gange kan man være uheldig, at dette kommer til at ske. Når det er sagt; er det ikke okay, at slå nogle lige meget hvor slemt skænderiet er.
Du stiller spørgsmålet om dette er vold eller normal adfærd?
Et skænderi kan være en normal adfærd. Det er normalt at være uenig i ting, hvilket kan gøre at man nogle gange hæver stemmen. Bare fordi man hæver stemmerne betyder det ikke altid, at man har et skænderi. Men hvis man også er uenige eller irriteret på hinanden kan det ende i et skænderi. Hvis man skændes op til flere gange om dagen eller om ugen kan det være en god ide, at finde ud af hvad man så kan gøre for at løse skænderierne. Det vil vi rigtig gerne hjælpe dig med.
Men at du fortæller, at din mor ender med at slå dig i hovedet, synes jeg er bekymrende. Når man begynder at gøre brug af slag er dette vold. Nogle gange kan det være en enkelt oplevelse, som er sket ved et uheld. Hvor andre gange sker det gentagende gange. Her er det ligeså vigtigt at reagerer og søge svar, som du gør i dette brev. Det med at du siger, at mor holder fast i dig kan være overskridende og en ubehagelig ting for dig, hvilket jeg rigtig gerne vil hører mere om.
Jeg synes ikke, at du skal glemme det der er sket, men hellere åbne op omkring det. Oftest hjælper det og det giver flere svar, hvis man sætter ord på oplevelsen. Det behøves ikke og være med din mor, men du kan tage fat i en god veninde eller en bedste forældre.
Du må også mere end gerne skrive ind til os. Jeg vil rigtig gerne hører mere om skænderiet og det her med at mor holder fast i dig når i skændes. Jeg sidder klar på vores chat man-fre kl. 17-20 som er anonymt. Hvis du hellere vil snakke med os om det kan du ringe på 44 45 20 90 man-tors kl. 17-20.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden