31/10/2022
Min kæreste holdte mig fast og rørte ved mine bryster
Jeg havde en kæreste som er 15år.
Han hentyder ofte til at han gerne vil have sex men det vil jeg ikke.
For noget tid siden da jeg besøgte ham var hans ven der også. De spillede computer og ignorere mig. Min kæreste siger at han ikke gider at snakke med mig kun hvis jeg tager min bluse af. Det vil jeg ikke fordi hans ven også er der.
Min kæreste kalder mig kedelig og barnlig. Efter 2 timer hvor min kæreste skrifter mellem at ignorere mig og kalde mig ting ender det med at jeg tager blusen af.
Min kæreste kommer hen til mig og tager på mig og tager min bh af. Kan ikke nå at stoppe ham.
Derefter holder han mig fast og tager mine hænder over mit hoved og siger så at hans ven skal komme hen og røre mine bryster. Det vil hans ven ikke. Men min kæreste begynder at kalde ham grimme ting og til sidst gør hans ven det.
Jeg beder dem stoppe og prøver at komme fri.
Dagen efter slår min kæreste op på sms og siger at jeg har lagt an på hans ven fordi jeg lod ham røre mine bryster og derfor vil han ikke være min kæreste.
Er jeg blevet udsat for psykisk vold?

Svar
Kære du,
Hvor er det godt at du skriver herind, så vi kan få taget hul på det du har oplevet. Jeg kan forstå at du har været udsat for at din kæreste har sagt du skulle tage din bh af og derefter rørt ved dig.
Den oplevelse må virkelig have været grænseoverskridende og ubehagelig for dig, kan godt forstå du står tilbage med nogle spørgsmål. Jeg vil først sige at du på ingen måde er skyld i noget som skete den aften. Det må virkelig have været hårdt at du stod i en situation, hvor du ikke følte du kunne gøre noget, og at din kæreste så samtidigt vælger at gå fra dig.
Du har på ingen måde lagt an på din kærestes ven eller givet ham lov til at røre dine bryster, så det er virkelig ikke okay at han lyver sådan overfor dig. Det er så godt at du sagde fra overfor din kæreste når du ikke havde lyst til at have sex, da det er på ingen måde noget han skal bestemme. At hvad jeg kan høre på dit brev er de virkelig gået over dine grænser, det som der skete den aften med din kæreste og hans ven var virkelig voldsomt og på ingen måde i orden. Kan virkelig godt forstå hvis du har haft det hårdt og ubehageligt efter.
Jeg får lyst til at spørge om du har snakket med nogen omkring denne oplevelse? Det kunne være en ven, dine forældre eller bare en som du føler dig tryg med. Hvis du ikke har nogen at dele dine tanker og følelser med i denne tid, er du altid velkommen til at skrive eller ringe ind. Vores chat er åben fra mandag til fredag, fra 17-20 og det samme er telefonen, 44 45 20 90. Vi tilbyder også et gratis og anonymt samtaleforløb med en af vores professionelle rådgivere, det ville du kunne få arrangeret hvis du ringer ind. Du behøver ikke at fortælle os dit navn og samtalerne bliver mellem dig og rådgiveren. Du vælger selv om du vil komme alene eller sammen med en ven/voksen. Samtalerne kan enten foregå online eller ved fysisk fremmøde. Det er helt op til dig hvad du har det bedst med.
Du spørger til sidst i dit brev "er jeg blevet udsat for psykisk vold", på baggrund af dit brev og din beskrivelse, er det klart for mig at du har oplevet et fysisk overgreb. Han har holdt dig fast og overskredet dine grænser, dette er aldrig i orden og du skal vide at det er alvorligt. I situationen sagde du fra men blev ikke hørt, at din kæreste så bliver ved, selvom du ikke har lyst er på ingen måde i orden. Man skal altid respektere et nej, der var ikke givet samtykke og derfor skulle han have stoppet da du gav udtryk for at du ikke kunne lide det.
Jeg håber at det har hjulpet dig at læse dette brev, jeg synes det er så godt at du har skrevet herind, det er virkelig modigt af dig. Jeg ønsker dig alt godt fremover, og hvis du har brug for at snakke eller andet kan du altid skrive eller ringe ind igen.
Kærlig hilsen, Bryd Tavsheden