07/11/2022
Er det vold når en kæreste truer én?
Min daværene kærste kalte mig møgso,luder,so,møgunge mm. Cirka vær anden dag hvis jeg svarede ham igen ignorerede han mig. Han truede med at komme og møde op forand min dør hvis jeg ikke gav ham penge for at få fred. Er det vold?

Svar
Hej med dig,
Tak fordi du skriver til Bryd Tavsheden.
I og med at du skriver ‘daværende kæreste’, formoder jeg, at I er slået op, som jeg tror er rigtigt godt for dig. Det lyder hverken som et særligt rart eller et sundt forhold. Ubehagelige øgenavne og trusler har ikke hjemme i et godt og sundt forhold – eller at du skal betale ham for at få fred. Så det er godt at du kan lægge det bag dig.
Det vi forstår ved vold ud fra det, som du beskriver, kan være at blive truet til at gøre noget som man ikke vil af en anden. Det er svært for mig helt at bedømme, hvad du mener med, at ”han truede med at komme og møde op forand min dør hvis jeg ikke gav ham penge” – Som jeg læser det, kan det på sin vis forstås som en form for ‘afpresning’, som er ulovligt. Altså når nogen bruger trusler til at få penge for eksempel. Det kan også lyde som en slags ‘stalking’ adfærd, hvis han møder op ved din bopæl, når han ikke er velkommen, men som sagt er det vigtigt for mig her at understrege, at det er svært at bedømme uden mere kontekst end det, som du har skrevet herind med.
Uanset hvad synes jeg, at det lyder meget ubehageligt og jeg tænker, at det ville være godt for dig at dele dine oplevelser med nogen, måske dine forældre eller en anden voksen, som du har tillid til. Man kan godt sidde tilbage med spørgsmål og svære følelser, når man kommer ud af et sådan usundt forhold.
Du er også meget velkommen til at kontakte os på chatten alle hverdage mellem 17-20 her: https://brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/ eller på telefon 44 45 20 90.
De varmeste hilsner
Bryd Tavsheden